Limburger Dagmar Sporck: 'Italië is de meest interessante e-commerce markt van Europa'
Dit artikel verscheen eerder op het blog WijItalie.nl in de serie "Ondernemer van de dag"

Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

Ik ben Dagmar Sporck, 42 jaar oud, getrouwd, kinderen en 6 jaar geleden vanuit Limburg zijn we verhuisd naar Italië. Met mijn bedrijf Salesupply Italia brengen we niet-Italiaanse E-commerce ondernemingen succesvol online in Italië (vertalingen, legale en fiscale zaken, marketing, klantenservice, logistiek). In feite kunnen we  alles regelen. Via mijn collega's binnen het Salesupply-netwerk kan ik Italiaanse e-commerce ondernemingen op markten buiten Italië introduceren, zoals Duitsland, Frankrijk, China, de VS. 


Wat doe je in of met Italië?

Zodra ik de deur van kantoor achter me dichttrek begint La Dolce Vita. Werken, en zeker ondernemen, in Italië is niet makkelijk maar ik weet waar ik het voor doe. Ik werk om te kunnen leven, en ik leef niet om te kunnen werken. Deze wijsheid werd mijn vader ooit, minstens 25 jaar geleden, door een Italiaanse zakenrelatie voorgehouden toen ze het hadden over de verschillen tussen Nederland en Italië. En het klopt. Hier vergeet men niet te leven!

Wat is je belangrijkste inspiratiebron?
De succesvolle onderneming die mijn ouders samen hebben opgebouwd. (het Nederlandse LIMIJ groot geworden met logistieke dienstverlening vanuit/naar Italië) Ooit hoop ik een dergelijk succesvolle Italiaanse onderneming met links naar Nederland te hebben. 

Waarom ben je het bedrijf gestart?
Dat is een combinatie van ondernemersbloed, eigenwijsheid, de juiste omstandigheden en de juiste mensen (Salesupply) om je heen. 

Hoe anders is het zakendoen met Italianen?
Tot op heden heb ik eigenlijk nog weinig met Italiaanse bedrijven zaken gedaan, onze focus ligt er momenteel op om succesvolle webshops uit het buitenland succesvol in Italië te lanceren. Maar uit de ervaringen uit eerdere activiteiten weet ik dat je heel veel tijd moet investeren om überhaupt tot zaken te kunnen komen. Waar je in Nederland met een goede propositie snel tot zaken kunt komen is dat hier nog lang niet een garantie voor een deal. En aan de andere kant zul je zelden een duidelijke NEE te horen krijgen wanneer je dat misschien wel liever zou horen om niet meer kostbare tijd te verliezen. 

Hoe kom je aan je klanten?
Mijn buitenlandse klanten komen op dit moment hoofdzakelijk uit het Salesupply-netwerk, zoals mijn collega in Duitsland die een opdracht verwerft om een Duitse webshop te lokaliseren voor de Italiaanse markt. 

Je bent onder meer actief met e-commerce Hoe ver is Italië daarin? Kijken de mensen je met verbazing aan als je vertelt hoe de digitale wereld eruit ziet? 
Italië loopt jaren achter op de rest van Europa qua B2C-verkopen binnen de landsgrenzen, zeker als je kijkt naar de verkoop van fysieke producten (i.t.t. tickets, verzekeringen, digitale muziek/boeken). Maar Italië is bezig met de grote inhaalslag en dat is wat onze klanten goed gezien hebben (hoewel wij ze daar vaak op hebben geattendeerd). De groei van de e-commerce omzet binnen Italië bedraagt jaarlijks minimaal 20% waar de groei in NL, DE, UK teruggezakt is naar enkele procenten per jaar.

De combinatie van het potentieel (de 3e economie van Europa), de achterstand met daartegenover de huidige groeiscenario's maken Italië tot de meest interessante e-commerce markt van Europa.

Er is ook, ten opzichte van andere grote e-commerce landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk relatief weinig concurrentie (noch van Italiaanse noch van buitenlandse webshops) wat het voor ondernemingen die nu naar Italië komen makkelijker maakt om een groot marktaandeel te verwerven. Om een voorbeeld te schetsen, we hebben als Salesupply een Duitse webshop in 10 landen live gebracht, waaronder Nederland,Frankrijk en Engeland . Maar na 1-2 jaar leverde de Italiaanse webshop de meeste omzet na de eigen Duitse shop. 

Hoe zie je toekomst van je bedrijf en van het zakendoen in Italië? 
Ik kijk met veel goede verwachtingen naar de nabije toekomst, we hebben net een aantal nieuwe klanten aangetrokken met webshops waarvan ik veel verwacht. Ook op de lange termijn liggen de kansen goed voor wat betreft de crossborder e-commerce. 

Is het land gezien jouw ervaringen in een economische crisis? Hoe merkt je dat?
Het is mede door de economische crisis dat e-commerce in Italië nu zo'n vlucht neemt. Mensen proberen te besparen, horen van anderen dat je op het internet goede deals kunt vinden en besluiten het er dan maar eens op te wagen. Aan de andere kant zijn er veel startende ondernemers die denken dat ze via een webshop wel even rijk kunnen worden en dan met name door aan het buitenland te verkopen. Ze vergeten echter dat hier niet geringe investeringen voor lokalisatie en marketing bij komen kijken, de kans dat bijvoorbeeld een Nederlander iets zal bestellen in een in macaroni-Engels vertaalde webshop met een telefoonnummer in Italië zonder iDeal is erg klein, als hij die webshop al heeft gevonden. En daar merk je dan de crisis: er is te weinig intern budget en geen bank te vinden die er geld in zal steken. 

Wat moeten volgens jou de Nederlanders leren van de Italianen? 
Op puur zakelijk gebied denk ik dat de Italianen meer van de Nederlanders zouden mogen hebben en dan met name de openheid, transparantie, de directheid. De zakenlunch, of het zakendiner, is echter iets dat Nederlanders meteen zouden moeten overnemen. Een "luxe" broodje laten halen voor je klanten en dit serveren met een pak Campina melk op tafel kan toch echt niet. Nee dan liever even samen naar de trattoria op de hoek en genieten van een overheerlijke risotto en een glaasje Barbera.  

Wat bestel je bij je eerst lunch of diner na aankomst in Italië?  
Dat hangt er van af welk seizoen het is en waar ik zit te eten, maar het meest mis ik toch wel de geweldige pizza's uit houtoven, die krijg je alleen hier, bijna zonder uitzondering neem ik dan een Pizza Regina (Margherita met buffelmozzarella). Maar ook een goede risotto kan ik dan erg van genieten. En natuurlijk een caffè (espresso) na.

Wil je nog iets kwijt?
Nou, het lijkt me dat ik wel genoeg heb verteld.