7 fouten die u kunt vermijden bij het internationaliseren van uw online shop

Internationalisatie klinkt spannend: mogelijkheden, groei, opbrengsten.... Niemand vindt het echter leuk om over de risico's te praten. Gewoon doen, toch? Maar wat nu als de meest voorkomende fouten eenvoudig te vermijden zijn? Bij Salesupply helpen we (en hebben we geholpen) een groot aantal bedrijven uit zeer diverse branches om hun online verkoop te internationaliseren. De eerste stap over de grens zetten is echter maar een klein deel van de E-Commerce internationalisering. De echte uitdaging is om geld te verdienen. Hoe wordt u winstgevend? Welke investeringen zijn noodzakelijk om te slagen? Hieronder presenteren we 7 fouten die op de weg naar succes eenvoudig zijn te vermijden.

1. Niemand voelt zich verantwoordelijk
Een nieuwe markt vraagt veel aandacht en tijd. Niet iedereen in de organisatie is wellicht even enthousiast over de uitbreiding als de CEO. Wellicht zijn mensen gewoonweg te druk met de dingen die zij deden voordat de nieuwe markt werd betreden. Probleem is: als niemand het als zijn of haar verantwoordelijkheid ziet de internationalisering tot een succes te maken, dan wordt het moeilijk om de aandacht en toewijding van medewerkers te krijgen wanneer er iets moet gebeuren. Daarom is een Country Manager een echte toevoeging. Deze taak kunt u intern aan iemand toewijzen of u kunt er een nieuwe werknemer voor aannemen. Een andere optie die u kunt overwegen is het outsourcen van het management van uw buitenlandse shop. De Country Manager wordt verantwoordelijk voor het project en is in staat om problemen en benodigdheden te signaleren, binnen de organisatie te bespreken en de benodigde middelen te verkrijgen voor het bedienen van de nieuwe markt.

2. Niemand heeft lokale kennis
Natuurlijk is het wellicht goedkoper en makkelijker om het managen van de nieuwe markt vanaf het hoofdkantoor in de bedrijfsstrategie in te passen. Een gebrek aan lokale kennis kan echter het succes van uw buitenlandse shop danig verminderen. Heeft u voldoende kennis van de markt, de bevolking, cultuur en andere, specifieke aspecten van uw markt? Is taal een barrière wanneer u dingen probeert op te zetten? De enige manier om het vertrouwen van de nieuwe doelmarkt te winnen, is om ze op de gepaste manier aan te spreken, in hun eigen taal en op hun eigen manier. Lokale expertise is tevens handig bij het voorbereiden van bijvoorbeeld speciale vakantiepromoties, marketingcampagnes en de lay-out van user interfaces. Tot slot zal uw lokale team, dat de lokale taal (en het dialect) spreekt, geen problemen hebben met bepaalde wettelijke- en financiële issues die u in de nieuwe markt tegen zult komen. Een nieuw team in dienst nemen vraagt echter wel een bepaalde investering en een lange termijn verplichting. Heeft u in plaats daarvan al eens overwogen met een partner die uw lokale operaties uitvoert samen te werken?

3. Het productaanbod is niet aangepast
Heeft het zin om al uw verkoopproducten in één keer in de nieuwe markt te gaan verkopen? Heeft u een analyse gemaakt van wat mensen kopen? Investeren in productverkoop van producten die geen grote marge hebben, kan wel eens een verkeerde strategie zijn. Analyseer zorgvuldig wat de vraag en het aanbod in de nieuw toe te treden markt is. Kijk daarnaast goed naar de kosten van marketing (per click en per order) en verkoopprijzen. Welke marges kun je met welke producten behalen? Kunt u (meer) geld verdienen in deze markt (dan in de thuismarkt)?

4. Een gebrek aan IT mogelijkheden
Een nieuwe doelmarkt betekent een verhoogde werkdruk voor uw development team. Ook wanneer de nieuwe markten als minder winstgevend beginnen, en dus minder belangrijk lijken te zijn, verdienen zij dezelfde aandacht als de thuismarkt. Maakt u niet voldoende capaciteit vrij binnen het development team, dan is er een kans dat de nieuwe markten niet groeien, of in ieder geval minder snel groeien. Het opschalen van uw IT afdeling is een van de sleutelfactoren om groei te faciliteren.

5. Er is niet genoeg bezetting op de customer service
Als alles goed gaat, creëren verkopen in een nieuwe markt meer klantcontact momenten. Klanten zullen u benaderen en verwachten uw hulp. Uw huidige team is wellicht te klein of heeft niet de juiste vaardigheden om de (nieuwe) klant van dienst te kunnen zijn. Onnodig om te zeggen is het helpen van de klant in zijn eigen taal een absolute must. Een toegewijd team zal de klanttevredenheid ten goede komen en verlaagt de druk op uw huidige serviceteam. Het outsourcen van uw customer service voor uw buitenlandse markt kan een oplossing zijn om tegen relatief lage kosten hulp aan klanten te bieden, zonder dat u daadwerkelijke een vestiging in het nieuwe doelland moet openen.

6. Opbrengsten en verliezen zijn niet per land verdeeld
Rapportering is belangrijk, zeker als het wat moeilijk gaat. Wanneer een retailer het moeilijk heeft, laten zij kleinere markten vaak vallen of worden (financiële) middelen voor deze markten gekort. Het meten van opbrengsten en verliezen voor elke markt apart geeft een realistisch beeld van welke markten groeien en welke markten het moeilijk hebben. Dit maakt evaluatie mogelijk van de investeringen die de moeite waard zijn om te behouden en die beter worden stopgezet.

7. Ongeduldigheid
Alle mensen die betrokken zijn bij bovengenoemde punten zijn in staat om nuttige informatie en data over uw bedrijfsvoering in de nieuwe doelmarkt te verstrekken. De Country Manager speelt een belangrijke rol in het vergaren en kanaliseren van deze data. Luister naar hem! Of het nu klantcontact, IT-ontwikkeling, verliezen, winst of specifieke KPI's zijn, het analyseren van data helpt je vooruit en helpt de operatie te verbeteren. En dat leidt uiteindelijk tot meer verkoop. Niets is binnen één dag klaar. Een nieuwe markt betekent het zorgvuldig evalueren van het huidige proces en het implementeren van de verworven inzichten in de toekomstige strategie.

DOWNLOAD HIER ONZE INFOGRAPHIC

Neem contact op!
Bent  u geïnteresseerd in het verkennen van uw cross-border mogelijkheden? Salesupply biedt een scala aan uitgebreide oplossingen om u te helpen met het verkennen en betreden van een nieuwe markt. Wij zijn een wereldwijde e-business verlener die online retailers in staat stelt om op een efficiënte manier en tegen relatief lage kosten, sneller internationale groei te verwezenlijken. Salesupply heeft uw oplossing, van onderzoek en strategie tot een daadwerkelijke lokalisering van uw webshop, gevolgd door een operationele ondersteuning, het genereren van traffic en brand management. Dankzij onze geavanceerde systemen, onze flexibele bedrijfsstructuur en ons internationale netwerk zijn wij in staat deze diensten bij onze klanten in het bedrijfsmodel te implementeren. Vandaag de dag helpen wij meer dan 200 tevreden webwinkels, waaronder Marks en Spencer, G-Star, O'moda.eu, EKOSPORT en vele anderen, met hun internationale e-commerce. Het Salesupply netwerk heeft vestigingen in Nederland, de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Brazilië, Rusland, Polen en China. Neem contact met ons op via info@salesupply.com!