Q&A met Salesupply Country Manager UK, Frank van den Berg over waarom je ook op een goed ontwikkelde e-commerce markt nog profitabel online kunt verkopen.

Q: Wat maakt Groot-Brittannië als expansie markt interessant?
A: De markt is groot, net zo groot als Duitsland and Frankrijk samen, en de vooruitzichten voor verdere groei zijn zeer positief. De Britse shoppers zijn van alle Europeanen misschien het verst als het om de acceptatie van online als verkoopkanaal gaat: 85 percent van alle internetgebruikers zijn dan ook onlineshoppers en die geven per jaar meer dan twee keer zoveel uit als het Europese gemiddelde.  Daarbij komt dat de economie in Groot-Brittannië in een groeifase zit: 2014 werd er 2.6 percent groei worden geboekt. Na verwachting zal de UK ook de komende 2 jaar harder blijven groeien dan de Eurozone in het gemiddelde. Ook de werkeloosheid zal dalen: 2014 lag die bij 6,8 percent, voor 2017 word een vermindering richting 5.4 percent verwacht. Dit zijn positieve signalen voor de economie in het algemeen, maar natuurlijk ook voor de Retail en dus de e-commerce.  De consument gaat zich veiliger voelen en dus meer uitgeven, staat meer open voor nieuwe producten en verkoopkanalen.


Q: Groot-Brittannië word over het algemeen als een volwassen markt beschouwd:  Online winkelen is breed geaccepteerd, maar het lokale aanbod en het  service niveau zijn dan ook enorm hoog. Waar liggen de kansen voor buitenlandse retailers?
A: Eigenlijk is de markt helemaal niet zo volwassen. In de komende vijf jaar word verwacht dat de Britse online bestedingen nog een keer zullen verdubbelen. 2018 kan men verwachten dat het online aandeel van alle verkopen bij 23 percent ligt – niet alleen zullen bestaande segmenten doorgroeien, ook zullen er nieuwe winstgevende niches ontstaan. Er is dus niet alleen vraag naar nieuwe producten maar ook ruimte voor nieuwe spelers!
 
Q: Heb je een “Insider-Tip” hoe je als webwinkelier je kans op slagen in Groot-Brittannië kunt vergroten?
A: Zoals gezegd, de Britten zijn verwende onlineshoppers en hebben dus ook hoge eisen. De shop en de service moet dus goede kwaliteit bieden. Daar kunnen Nederlandse webshops zeker aan voldoen, als je maar een duidelijke eigen USP (Unique Selling Point) hebt en die goed kunt uitleggen. Waarom biedt jou shop juist een meerwaarde? Waarom is jou product uniek? Een goede analyse van concurrentie, prijzen, productaanbod en zoekvolumes is voor Groot-Brittannië dan ook zeker een aanrader.

Q: Je hele shop naar het Engels te vertalen is een enorme investering. Kan ik die makkelijk terug verdienen?
A: Dat is juist een van de enorme voordelen van een expansie naar Groot-Brittannië. Ten eerste is de UK  hét export land in de e-commerce: Britse webshops verkopen meer grensoverschrijdend dan alle andere Europese online sellers. Dat ligt voor een groot deel aan de taal: 68 percent van de hele OECD bevolking spreekt Engels als een tweede taal. Dat verlaagt de drempel om op een buitenlandse site te kopen al enorm. 1200 miljoen mensen wereldwijd spreken Engels als eerste taal. Een Engelstalige site is dus optimaal om internationaal te verkopen, in landen waar je (nog) geen gelokaliseerde webshop hebt – ‘Your English webshop will also be a shop window to the world’

Q: Momenteel staat de Euro nogal onder druk. Is dat niet nadelig voor een expansie?
A: Nee, dat is juist heel aantrekkelijk voor een market-entry! Door de druk op de euro verkoop je producten in de UK tegen heel competitieve prijzen, en met een ‘korting’ van ca. 15 percent. Je kunt dus over het algemeen zeer scherp geprijsd verkopen zonder verlies te lijden, dat is heel voordelig voor het winnen van klanten. Het is de algemene verwachting dat de wisselkoers £/Euro voorlopig zo zal blijven door de onderliggende verschillen in economische ontwikkeling. Fluctuaties in de wisselkoersen komen nooit zo maar opdagen, dus met de juiste maatregelen kun je er op tijd op in spelen. Ik kan me echt geen beter moment herinneren en voorstellen om de sprong naar de UK te maken.

Download hier onze Infographic!

Infographic Groot-Britannië