Volgens de 2015 Global Retail E-Commerce IndexTM van AT Kearney bestaat de wereldwijde e-commerce markt uit grote, volwassen markten die grote hoeveelheden verkopen, bijvoorbeeld China, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, en tevens kleinere, opkomende markten die uitgaan van hun potentieel en groeiperspectieven.

Het Verenigd Koninkrijk (3e) en Duitsland (5e) zijn de EU landen die het hoogst staan genoteerd. Ze worden in de top vijf door de Verenigde Staten (1e), China (2e) en Japan (4e) vergezeld. Spanje, dat in 2013 nog niet stond genoteerd, staat op een respectabele 18e plaats.

Beurzen hebben gereageerd op de veelbelovende groei van de e-commerce sector in alle landen met 'torenhoge' waarderingen voor e-commerce landen.

Figuur 1: De 2015 Global Retail e-commerce index

Noot: de scores zijn afgerond. 100 is de hoogte en 0 is de laagste waarden voor elke dimensie.
Bronnen: Euromonitor, International Telecommunication Union, Planet Reatil, World Bank, World Economic Forum, United Nations Department of Economic and Social Affairs; A.T. Kearney analysis

 

Hoe indrukwekkend de groei in de e-commerce ook is, de onderzoekers van AT Kearney lichten ook het belang van de integratie van verkoopkanalen uit: "Zowel marktleiders in fysieke verkoop als pure online spelersleren dat de toekomst van de industrie niet enkel online ligt maar eerder in een creatieve inzet van een multikanaal aanbod dat online en fysiek winkelen samen brengt. Als gevolg hiervan worden de grenzen tussen fysieke en online winkels steeds vager".

Trends
Grote online retailers vinden mogelijkheden tot groei in nieuwe markten, vaak zonder een fysieke voetprint. Over heel de wereld kopen consumenten meer en meer producten online, in het bijzonder op hun mobiele telefoon. Daar liggen dus zeker mogelijkheden. Enkele fysieke retailers hebben tevens de e-commerce gebruikt om groter te worden in de afgelopen twee jaar.

De sleutel tot internationaal succes is het lokaliseren van de online aanwezigheid en daarnaast het behoud van een universeel, wereldwijd merk: "Een voorbeeld is de Britse mode en beauty e-retailer ASOS. Zij hebben een toegewijd team samengesteld voor de Russische markt om zichzelf ervan te verzekeren dat de bewoording, de taal en het imago overeen komt met een twintigjarige, levend in Rusland terwijl ook de merkstandaarden van het merk wereldwijd worden gewaarborgd" zegt het rapport.

Product categorieën
Wereldwijd gezien zijn elektronica, mode, diensten, boeken en tickets de topcategorieën voor de e-commerce. Boodschappen en huishoudelijke producten worden gewoonlijk minder verkocht. Er is echter wel een treffend lokaal verschil bij de online aankoop van boodschappen, wat wel populair is in het Verenigd Koninkrijk en China, maar niet in de rest van de wereld.

Figuur 2
Elektronische goederen, kleding en boeken vallen binnen de meest populaire online categorieën.

% van de respondenten dat aangeeft in de afgelopen drie maanden een online aankoop te hebben gedaan.
>75% heeft in de online categorie gekocht                
50%-75% heeft in de online categorie gekocht       
<50% heeft in de online categorie gekocht

Bron: A.T. Kearney Connected Consumer Study

Methode
De index stelt een lijst van de top 30 landen op, gebaseerd op negen variabelen waaronder enkele geselecteerde macro-economische factoren en zaken als inburgering van technologie bij consumenten, koopgedrag, infrastructuur en retail specifieke activiteiten. De index zet de huidige online retail markt indicatoren af tegen indicatoren die potentiële groei voor de toekomst voorspellen. Meer informatie over het meetinstrument kan op de site van AT Kearney worden gevonden (zie: over de Global Retail E-Commerce Index).