B2C e-commerce groeit opnieuw met dubbele cijfers in Zuid-Europa. In 2014 groeide de online omzet met 15,4% naar € 47,3 miljard. Daarmee groeide de regio harder dan bijvoorbeeld Midden-Europa (11.9% groei), waar onder andere Duitsland deel van uitmaakt. Voor 2015 wordt er echter een iets zwakkere stijging van 13,5% verwacht. Binnen Zuid-Europa is Spanje de grootste B2C e-commercemarkt met een online omzet van € 16,9 miljard. Italië volgt op de tweede plek met € 13,3 miljard en Turkije staat derde met € 9,8 miljard.

B2C e-commerce groeit opnieuw met dubbele cijfers in Zuid-Europa. In 2014 groeide de online omzet met 15,4% naar € 47,3 miljard. Daarmee groeide de regio harder dan bijvoorbeeld Midden-Europa (11.9% groei), waar onder andere Duitsland deel van uitmaakt.  Voor 2015 wordt er echter een iets zwakkere stijging van 13,5% verwacht. Binnen Zuid-Europa is Spanje de grootste B2C e-commercemarkt met een online omzet van € 16,9 miljard. Italië volgt op de tweede plek met € 13,3 miljard en Turkije staat derde met € 9,8 miljard.



Deze cijfers komen uit het Southern European B2C E-commerce Report dat Ecommerce Europe, de koepelorganisatie waarvan Salesupply Business Partner is, in samenwerking met de Ecommerce Foundation heeft uitgebracht

Grieken besteden het meest per jaar
Alhoewel Griekenland niet de grootste online markt heeft, geven Griekse e-shoppers gemiddeld het meeste uit met een bedrag van € 1.624 per jaar. De Portugese e-shoppers volgen met een gemiddeld bedrag van € 1.330 per jaar en Turkije met € 1.245 per jaar. De grootste online markt, Spanje, sluit de top vier af met een gemiddeld bestedingsbedrag van € 1.174.

eGDP lager dan andere regio’s
Het aandeel van B2C e-commerce in het Bruto Nationaal Product, ofwel eGDP, geeft een goed beeld van het belang van B2C e-commerce in een specifiek land of regio. Met een eGDP van 1,28% scoort Zuid-Europa het minst van alle Europese regio’s. Alhoewel Zuid-Europa de laagste eGDP heeft, is het interessant om te zien dat dit aandeel sinds 2009 gestegen is met meer dan 250%. Dit geeft aan dat de rol van B2C e-commerce binnen de Zuid-Europese economie steeds groter aan het worden is.