
Nederlanders besteden deze kerst naar verwachting 244 miljoen euro bij buitenlandse online retailers. Dat is 15,2% van alle verwachte online aankopen deze feestdagen.
Hiermee zijn wij in Europa het land dat veruit het meest over de grens shopt, bijna twee keer zoveel als buurlanden België (8%) en Duitsland (7,8%). Dit blijkt uit internationaal onderzoek* van ActiePagina.nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen, in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).
Nederland scoort ruim 10% hoger dan het Europees gemiddelde, waar 5,1% van de totale online kerstinkopen dit jaar wordt aangeschaft in buitenlandse webshops. Dit staat gelijk aan meer dan 2,8 miljard euro. Dit is een stijging van maar liefst 27% ten opzichte van 2014, toen er voor ruim 2,2 miljard euro online werd geshopt bij buitenlandse winkels. In vergelijking met Europa halen de consumenten in de Verenigde Staten zeer weinig online producten voor kerst in het buitenland; slechts 2,4% van de online aankopen wordt over de grens gedaan. Aan de andere kant kopen Canadezen juist in het buitenland (7,8%), met name inde Verenigde Staten.
Italië en Spanje kennen de grootste groei wat betreft cross border shopping; er wordt respectievelijk 48,3% en 56,5% meer in buitenlandse webshops uitgegeven danvorig jaar. Toch blijft het aandeel van online aankopen uit buitenlandse webshops zeer laag, namelijk 4,6% in Italië en 3,7% in Spanje.
Geen taal barrière en gunstige wisselkoers
Hetgrote aanbod van producten, lagere prijs en snelle levering zijn belangrijke factoren voor Nederlandse consumenten om producten voor de feestdagen te bestellen in het buitenland. En soms zijn producten eenvoudigweg alleen in het buitenland verkrijgbaar.
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl, stelt: “We kopen het liefst bijbuitenlandse webshops waarbij er geen taal- of cultuurbarrière is. Een webshopdie ook levert aan het buitenland doet er dan ook goed aan om in ieder gevalmeerdere talen aan te bieden op de site. Ook vertrouwde betaalmethodes en eengunstige wisselkoers spelen een grote rol bij de keuze voor een webshop over de grens. Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er ook goed gelet ofer gunstige leveringsvoorwaarden zijn, of je gratis kunt retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.”
Moutonvervolgt: “De Europese markt wordt steeds meer één geharmoniseerde markt. Shoppers gaan naar webshops waar de beste service, de beste producten en debeste prijzen zijn, ongeacht of dat nu in eigen land of daarbuiten is. Ze wetende buitenlandse online retailers steeds beter te vinden. Retailers moeten zichervan bewust zijn dat ze dus ook concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument. Dat cross-border shopping in Europa steeds groter en belangrijker wordt, blijkt ook uit het feit dat ook de Europese Commissie voorstellen heeft gedaan voor een goede bescherming voor de over degrens winkelende consument. Op deze manier willen zij het vertrouwens inbuitenlandse winkels verhogen en grensoverschrijdende handel stimuleren.”
* Shopping for Christmas 2015: Retail Prospects, Centre for Retail Research. Onderzoekin België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, UK en VS.Het onderzoek omvatte een omvangrijke statistische analyse en interviews met 50omzetsterke handelaren per markt.