
De Europese commissie heeft een nieuwe regel opgesteld betreft de Online Geschillencommissie.
Een shop die aangesloten is bij een geschillencommissie moet een link plaatsen van die geschillencommissie. Hiermee informeer je de klant dat hij een geschil kan starten als de klant (consument) en de shop er niet uitkomen. Dat is feitelijk niet meer dan een link naar de geschillencommissie/procedure opnemen op een informatiepagina aangaande contact/geschillen/klachten, net hoe een shop dat noemt. De link (en de tekst) moet naast op de website, bijvoorbeeld onder een kopje klachten/contact o.i.d ook in de algemene voorwaarden worden opgenomen.
Een shop die wel of niet aangesloten is bij een geschillencommissie moet de europese link plaatsen op de website (ook weer bij ''geschillen''/''klachten''/''contact'' o.i.d) naar het Europese platform : http://ec.europa.eu/consumers/odr/ (deze link moet ook worden opgenomen in de algemene voorwaarden van de webshop)
Iemand die dus aangesloten is bij een geschillencommissie moet naar beide links verwijzen.
Een shop die wel of niet aangesloten is bij een geschillencommissie moet de europese link plaatsen op de website (ook weer bij ''geschillen''/''klachten''/''contact'' o.i.d) naar het Europese platform : http://ec.europa.eu/consumers/odr/ (deze link moet ook worden opgenomen in de algemene voorwaarden van de webshop)
Iemand die dus aangesloten is bij een geschillencommissie moet naar beide links verwijzen.
Advies qua tekst die op de webshops geplaatst kan worden:
“Informatie over de Online Geschillencommissie: de Europese Commissie heeft een internetplatform gelanceerd voor de online begeleiding van geschillen (zgn. OGC). Het OGC dient als centraal punt voor buitengerechtelijke beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die voortvloeien uit een online koopcontract. Het platform is beschikbaar via de volgende link: http://ec.europa.eu/consumers/odr”