
De consument mag niet langer extra kosten naast de gebruikelijke kosten voor een servicelijn in rekening worden gebracht. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in maart 2017 bepaald. Dat betekent dat webwinkels die een 090X-nummer hanteren voor hun klanten-service deze kosten niet meer in rekening mogen brengen, meldt ICT Recht.
Momenteel geldt dat bij gebruik van een telefoonnummer waarvan de kosten hoger liggen dan het basistarief (0900-nummers) de (extra) kosten apart dienen te worden vermeld. Dit mocht maximaal 1 euro per gesprek zijn. Door de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie is nu bepaald dat de kosten van een oproep over een gesloten overeenkomst naar een door de webwinkel opgestelde servicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten naar een gewoon vast- of mobiel nummer. Let op: dit geldt enkel voor consumenten die klant zijn, die een overeenkomst met u hebben gesloten.
De Nederlandse wetgeving wordt naar aanleiding van de uitspraak gewijzigd. De huidige wet stelt nog dat een informatietarief van maximaal 1 euro is toegestaan. In de wijziging van de wet is een aanvullend informatietarief niet langer geoorloofd. Voor 0900 nummers blijft verder de normale wetgeving van toepassing. Lees hier meer over de Regelgeving tarieven telefonische klantenservice hier.
Lees hier het gehele artikel van ICT Recht betreffende de wetswijziging.