Concurrentie van lokale verkopers: het kan een lastige drempel voor cross-border retailers over de hele wereld zijn. Met uitzondering van de verkoop van een uniek product, en dat bestaat bijna niet meer, dien je die lokale concurrentiestrijd aan te gaan. Hoe doe je dat? Hoe ga je om met competitieve verzendtarieven en belangrijker, levertijden van lokale retailers?

Henning Heesen, Chief Product Developer van Salesupply, vertelt ons over het belang van internationale fulfilment en hoe de Salesupply Fulfilment Solution is gecreëerd om cross-border verkopers een oplossing om internationaal op een lokaal niveau te leveren.

Delivery Experience als sleutel voor online sales
Het is tegenwoordig essentieel om je te focussen op een perfecte klantervaring. Belangrijk onderdeel daarvan is de leverervaring. Consumenten zijn verwend geraakt aan steeds sneller leveringen en zijn die ook steeds meer als eis gaan stellen. Slechts enkele jaren geleden was het nog heel normaal twee of drie dagen te moeten wachten op een online bestelling. Nu maken of kraken de cut-off- en levertijd de conversie. Grote online spelers als Amazon hebben de lat erg hoog gelegd. Amazon Prime beloofde een klant altijd een next-day delivery, Amazon Prime-Now gaat zelfs daar weer overheen. Consumenten kunnen hun eigen levering bepalen, nog dezelfde dag.

“Deze enorme druk op de leverervaring is het einde van de cross-border verkoper die in de toekomst nog internationaal verzendt. Er zijn logische redenen genoeg waarom lokale verkopers sneller leveren. Voor internationale retailers is het erg lastig om een deze verwachtingen te kunnen voldoen,” zegt Heesen.

Het gevecht om de cut-off tijd
De tijd die een consument bereid is te wachten op de levering van zijn bestelling neemt sterk af. Dat is ook logisch, het alternatief is om naar de winkel te gaan en het product direct in huis te halen. Al moet daar wel wat voor worden gedaan; autorijden, parkeren, de kans dat een product uitverkocht is.

“In enkele jaren,” zegt Heesen, “zal dit laatste probleem grotendeels zijn verholpen. Retailers zullen dan op grote schaal hun check-out systemen op lokale stadsmarktplaatsen aansluiten. Tot die tijd zullen e-commerce retailers er echter wel een antwoord op moeten hebben. “
Henning Heesen is vastberaden als hij zegt dat het antwoord in de cut-off tijd ligt; het laatste moment dat een consument een bestelling kan plaatsen voor levering op dezelfde dag, de volgende dag of vastgesteld op een bepaalde tijd. “Dit gevecht tussen retailers is al enige tijd gaande en zal de komende jaren alleen maar doorgaan. De inzet? De cut-off tijd die nodig is om een bestelling zo snel mogelijk te levering.”
“In Nederland gebeurt het al. Grote spelers als Bol.com, Wehkamp en Coolblue bieden consumenten next day levering aan wanneer ze voor 23.59 uur bestellen. Als standaard mogelijkheid is dit de nieuwe benchmark voor alle retailers, inclusief internationale spelers.”

De noodzaak om voorop te blijven lopen
De Salesupply Fulfilment Solution is een antwoord waarmee je internationaal competitief kunt blijven. “In de laatste twee jaren hebben we een netwerk van warehouses in acht landen opgezet. Met hubs in de USA, het Verenigd Koninkrijk, China, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Spanje maken we het voor internationale verkopers mogelijk hun producten internationaal op een lokaal niveau op te slaan.”

Deze dienst biedt meerdere, strategische voordelen voor cross-border verkopers:
Snellere bezorging: lokale voorraad maakt het mogelijk sneller te leveren
• Lagere verzendkosten: over het algemeen is het goedkoper om vanuit een lokale hub naar een lokale consument te verzenden. Binnenlandse verzendingen in Duitsland en Frankrijk kosten ca. 3 euro. Cross-Border verzendingen in Europa zijn vaak pas vanaf 5 tot 9 euro te realiseren.
• Lagere retourkosten: lokale retourzendingen zijn goedkoper dan cross-border zendingen. De handling van retourzendingen kan ook worden versneld.
• Lagere kosten voor de customer service: kortere levertijden en snellere refund tijden zorgen voor een vermindering van het aantal klantcontactmomenten. De snellere handling zorgt voor minder vraag en een kortere periode om een vraag te stellen.

Volgens Henning Heesen hebben deze voordelen een belangrijk, gemeenschappelijk aspect voor cross-border activiteiten: het bieden van een competitief cross-border business model voor de toekomst. “Cross-border Fulfilment is niets meer dan een betere klantervaring. Wij noemen dit de Delivery Experience, die samen gaat met het reduceren van kosten. Salesupply heeft een technologisch platform ontwikkeld dat het mogelijk maakt om eenvoudig een shop bij meerdere warehouses aan te sluiten. Wij hebben de technologie gebouwd om een eenvoudig, toegankelijk platform voor elke verkoper te creëren.”

Big Data
Wat brengt de toekomst? “We zullen doorgaan met het optimaliseren van het fulfilment programma en focussen onder andere op een hogere bezettingsgraad van magazijnen in de landen waar we op dit moment al actief zijn. Het is een algemene trend die toont dat 50% van de Amerikaanse retailers eigenlijk al gebruik maakt van twee of meer warehouses om in dichtbevolkte gebieden een next-day levering te kunnen realiseren. De volgende stap zal zich focussen op data, zodat we onze klanten nog meer informatie kunnen geven over hardlopers en slow movers per voorraadlocatie.”