
Gelijktijdig met de voortdurende groei van wereldwijde e-commerce, groeien ook de verwachtingen van de moderne consument. De vraag naar flexibiliteit van leveringsopties neemt toe en (r)etailers zullen hierop moeten reageren om te kunnen concurreren in deze innovatieve sector. De nieuwe ontwikkelingen in technologie helpen leveringsbedrijven om de flexibiliteit te waarborgen.
Het leven van consumenten wordt steeds drukker, wat problemen oplevert in de eindfase van de bezorging: de last-mile. B2C Europe's onderzoek toont aan dat alle online shoppers (in Frankrijk, het VK en Nederland) minimaal één mislukte bezorgpoging hebben meegemaakt. Het is opvallend dat meer dan 20% er zelfs vijf of meer heeft ervaren. Dit zorgt ervoor dat wachttijden, kosten, verlies van klanten en zelfs negatieve milieueffecten (als gevolg van luchtvervuiling) toenemen.
Technologie helpt bedrijven met het vinden van nieuwe manieren op gebied van bezorgen. Steeds meer nieuwe innovaties zijn gericht op het leveren van pakketten zonder ontvanger. Voorbeelden van deze experimentele technologieën zijn onder meer: levering in de auto, levering binnen de woning en levering aan een onbemande kluis. De meeste Europese online shoppers aarzelen echter nog steeds over in-car (57%) en in-home bezorging (60%), terwijl 68% van de online shoppers de onbemande kluis prefereren als deze voor hen beschikbaar zou zijn.
Lees hier meer over bezorginnovatie en het vertrouwen van de consument in technologie of download de achtste editie van Cross-Border Magazine.