Buitensporten zijn geliefd bij mensen over de hele wereld. We dagen onszelf uit door te klimmen, hiken of fietsen en ondertussen verkennen we de meest unieke plekken van onze planeet. We gaan door weer en wind, en kleden ons daar passend op. De online markt voor outdoor-kleding is de afgelopen jaren enorm dan ook enorm gegroeid.

Pernilla Nyrensten en haar man Niclas houden beiden van reizen. Samen bedachten zij RevolutionRace, omdat ze een bedrijf dat outdoor kleding met een goede prijs-kwaliteitverhouding in de online markt misten. Toen zij in 2014 hun merk begonnen, deden zij zeer veel zelf. van het creëren van een brand-image en het maken van advertenties tot het ontwerpen van producten.

RevolutionRace is snel gegroeid en verkoopt nu elke maand in meer dan 20 verschillende landen. Nyrensten gelooft dat de Direct-to-Consumer (D2C) strategie van het bedrijf verantwoordelijk is voor de groei. Met dit bedrijfsmodel kunnen ze producten van hoge kwaliteit verkopen voor een concurrerende prijs. Dat doet het bedrijf tevens door op een transparante wijze te communiceren met de klant, zodat zij weten dat ze waar voor hun geld ontvangen. Ze luisteren naar de klant en betrekken hen in het ontwerpproces van de kleuren en patronen voor de kleding van aankomende seizoenen. Volgens Nyrensten was de markt voor outdoorkleding erg conservatief. Dat is waarom zij de nadruk hebben gelegd op kleuren en patronen. 

RevolutionRace is vanaf het begin een pure online speler geweest. Ze begonnen in Zweden, maar hadden vanaf het begin als doel grensoverschrijdend te verkopen. Twee jaar later lanceerden ze met succes hun shop in Finland en Noorwegen. Nyrensten is er extra trots op dat RevolutionRace vanaf het begin in alle drie de landen winstgevend is geweest.

Het opzetten van een cross-border shop heeft voor de nodige uitdagingen gezorgd. Terwjil Nyrensten en haar groeiende team van (nu 30) professionals on the job heeft geleerd met deze uitdagingen om te gaan, hebben zij al veel problemen kunnen verhelpen. Zo hebben ze gekozen voor een lokale aanpak per uitgerold land met lokale customer service agents vanuit het hoofdkantoor in Zweden om de internationale klant op de beste manier service te kunnen bieden.

RevolutionRace is een van de eerste Europese (outdoor)merken die vooral op social media is gebouwd. Instagram en Facebook zijn cruciaal geweest voor hun succes. Het bedrijf heeft zijn kanalen uitgebreid om met klanten te communiceren. Social media blijft echter altijd belangrijk, aangezien influencers veel kunnen bereiken en het online potentieel extreem hoog is.

Lees hier meer over de strategie van RevolutionRace in de laatste editie van Cross-Border Magazine.