Case ISKN

ISKN, het bedrijf achter de productcategorie van tekentablets, had te maken met aanzienlijke levertijden en lever- en retourkosten in een van zijn grootste markten, de VS. Dankzij de fulfilment- en retourservice van Salesupply kon ISKN deze uitdagingen niet alleen oplossen, maar ook een lokaal refurbishment proces opzetten.

Je kent vast de  devices waarmee tekeningen op papier gelijk digitaal op een scherm verschijnen. Deze productcategorie is in 2013 ontwikkeld door het Franse bedrijf ISKN, dat onlangs zijn naam heeft veranderd in AMI (Advanced Magnetic Interaction). Na een succesvolle Kickstarter-campagne ontdekte het bedrijf snel hoe waardevol de samenwerking met een gespecialiseerde fulfilment partner voor e-commerce is.   

De uitdaging startte pas echt na de Kickstarter-campagne. ISKN had slechts een prototype. Ze moesten niet  alleen het team en de bedrijfsprocessen nog opbouwen, maar ook het product zelf. Nadat ze eigenhandig  de fulfilment van duizenden producten voor zijn ´backers´ hadden uitgevoerd, was het duidelijk dat het fulfilment proces aan een partner moest worden uitbesteed. 

“We stapten over naar een gespecialiseerd e-commerce warehouse in Frankrijk, maar bleven met één groot probleem zitten: naast Frankrijk was de VS onze belangrijkste afzetmarkt,” aldus Clément Rosset, hoofd Product Development and Operations bij AMI. “Het kostte veel tijd en geld om producten eerst van China naar Frankrijk te vervoeren en daarna individueel naar de VS. En dan hebben we het nog niet over de retouren gehad.”

Plug & Play fulfilment oplossing
“Toen we een oplossing zochten voor product retourneringen, raadde een van onze logistieke partners Salesupply aan. Het bleek dat Salesupply in zijn wereldwijde fulfilment netwerk ook warehouses in de VS hadden, dat was het begin van onze samenwerking.

De koppeling van ons Shopify-account met de systemen van Salesupply was eenvoudig gemaakt en in november 2017, net voor de start van ons hoogseizoen, gingen we lokaal in de VS van start met zowel fulfilment en de lokale retourservice.”

“Meteen na het hoogseizoen vergeleken we de resultaten en de besparing in fulfilment en en retouren was enorm.. Ik heb het niet over € 10.000 of € 20.000; het was echt substantieel.”

De toegevoegde waarde van lokale retourservice
“Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het retourproces is voor ons. We verkopen geen fast fashion, maar waardevolle elektronische apparaten waarbij een heleboel technologie komt kijken.”

Voorheen ontvingen klanten in de VS een retouretiket met een Frans adres, nu biedt ISKN zijn klanten een lokaal retouradres in de VS. 

“We hebben een app voor retourlogistiek toegevoegd aan ons Shopify-account en Salesupply er toegang toe gegeven. Het team van Salesupply maakt de etiketten aan en de klant verstuurt het product naar het Amerikaanse adres. Bij aankomst inspecteert Salesupply de pakketten, regelt de terugbetaling aan de klanten en test de producten met gespecialiseerde software.” 

“Het feit dat Salesupply het hele proces van retouren, testen, refurbishment en terugbetalingen overnam, bespaart ons kosten en voegt waarde toe aan het retourproces.”

De toekomst van AMI
In 2020 veranderde ISKN zijn naam naar AMI, Advanced Magnetic Interaction. “Onder ons nieuwe merk willen we onze technologie en kennis beschikbaar stellen aan andere organisaties. We blijven onze Repaper- en Slate-producten produceren en verbeteren in samenwerking met potloodfabrikant Faber-Castell. Onlangs hebben we samen een digitaal clutch-potlood geïntroduceerd, en je kunt meer van dit soort samenwerkingen van AMI verwachten.”