Fulfilment uitbesteden - de 3 meestgestelde vragen

Het uitbesteden van je fulfilment gaat logischerwijs gepaard met twijfels: ‘Hoe blijven wij op de hoogte van de bestellingen en retouren?’ ‘Behoud ik dan nog wel de controle over wat er allemaal gebeurt in het warehouse?’ ‘Wordt wel dezelfde manier van inpakken gehanteerd zoals wij dat doen?’ Stuk voor stuk hele logische vragen. Lees hier hoe e-commerce fulfilment provider Salesupply ervoor zorgt dat dat jouw bestellingen on-brand zijn en op tijd bij de klant worden bezorgd terwijl jij gedurende het hele proces op de hoogte bent.

Ben ik nog wel in control?
Een grote onzekerheid in het uitbesteden van welk bedrijfsonderdeel dan ook is het idee dat je controle en inzicht verliest. Bij het uitbesteden van een essentieel proces als fulfilment is dat niet anders. Worden de orders wel binnen de afgesproken tijd verzonden? Hoe weten wij het als er iets misgaat in het proces? Wat als er leververtraging ontstaat bij de carrier? Kunnen wij wel ons backoffice systeem blijven gebruiken? In hoeverre worden wij nog betrokken in het fulfilment proces?

Real-time inzicht
Voor Salesupply is het van groot belang dat onze klanten zich 'in control' voelen. Alleen dan kan de samenwerking echt een succes worden. Daarom hebben we een dashboard applicatie ontwikkeld waarin klanten echt 'real-time' inzage hebben in het fulfilment proces, onder andere:

  • welke orders picked & packed zijn;
  • welke artikelen per order verpakt zijn;
  • of de trackingcodes geactiveerd zijn;
  • of de order verzonden is binnen de SLA;
  • welke returns ingeboekt zijn.

Daarnaast heb je als klant toegang tot ons Fulfilment Portal waar alle rapportages (dag/week/maand/jaar) terug te vinden zijn. Zo zie je gemakkelijk waar eventuele knelpunten optreden en heb je iedere minuut van de dag inzicht in het gehele fulfilment proces.

Overleg
We plannen wekelijks of maandelijks calls in met onze klanten. Hierin bespreken wij het gehele proces, wat de voortgang is vergeleken met de week/maand ervoor en welke mogelijke verbeterpunten we hebben ontdekt. Zo heb je constant real-time inzicht en behoud je de volledige controle over alles wat er gebeurt.

Hoe worden wij dan op de hoogte gehouden van eventuele logistieke problemen?
Wanneer je je fulfilment in-house doet, zit je er bovenop, dit stelt je in staat om verbeter- en knelpunten in het logistieke proces te ontdekken. Het uitbesteden van je efulfilment kan je het gevoel geven dat je belangrijke knel- en verbeterpunten mist.

Salesupply controleert iedere ochtend de orders van de vorige dag (bij same-day delivery, dezelfde dag): zijn al deze orders goed verwerkt en verzonden? Zo niet, dan geven wij in een terugkoppeling naar de klant onmiddellijk aan waarom deze orders niet verzonden zijn, zodat zij dit op tijd terug kunnen koppelen naar de consument. Zo blijft de klant én de consument te allen tijde op de hoogte van de voortgang en heeft het fulfilment proces een positieve impact op de klantbeleving.

Doet een externe fulfilment provider het net zo goed als dat wij het doen?
In e-commerce is de delivery experience onlosmakelijk verbonden aan je merk. Je doet er alles aan om de bezorging en de unboxing experience zo perfect mogelijk te maken. Maar, kan en wil een externe fulfilment provider hier ook aan voldoen?

Voor Salesupply is de optimale customer experience een speerpunt in de samenwerking. Het fulfilment proces wordt zo veel mogelijk op maat gemaakt zodat deze perfect aansluit bij je merk en de positionering. Uiteraard hoort de delivery/unboxing ervaring daar ook bij.het inrichten van de samenwerking. Daarom heb je als klant volledige inspraak in het fulfilment proces.

Dit begint al bij de voorbereiding van de samenwerking. Tijdens deze set-up worden alle wensen van de klant uitvoerig besproken; naar welke landen moet er verstuurd worden, hoe moet de verpakking eruit zien, moet er een delay ingesteld worden, met welke carriers wordt het liefst samengewerkt etc. Zo wordt er gezorgd dat alles binnen no-time van top tot teen geregeld is.

Het is logisch dat je twijfelt over het uitbesteden van je fulfilment. Indien je bovenstaande of andere onzekerheden hebt, neem dan contact met ons op. We nemen je graag mee in onze processen.