De Sustainable Designer Poncho’s van Rainkiss

Bij regenponcho's denk je waarschijnlijk niet meteen aan designer kleding. Wessel Buis, oprichter van Rainkiss, moest voor zijn werk vaak naar Bali. Vanwege het klimaat komt een regenponcho daar soms goed van pas. Ze zijn er heel goedkoop maar van erg slechte kwaliteit. Toen Wessel erachter kwam dat er geen modieuze, duurzame poncho van hoge kwaliteitbestond, heeft hij Rainkiss opgericht. Sinds juli 2020 biedt het Amsterdamse merk designer ponchos gefabriceerd uit gerecyclede PET flessen aan. "Vanaf het eerste moment ging de vraag door het dak, welke markt we ook betraden", vertelt Peter van Beek van Rainkiss. Voor fulfillment in zowel Noord-Amerika en Europa werkt Rainkiss samen met Salesupply.

Lancering Rainkiss
"Bij de lancering van Rainkiss richtten we ons op West-Europa en dan met name op Duitsland, Frankrijk en de UK," vertelt Peter van Beek, IT, B2B en Raindancer bij Rainkiss. "Met name door social advertising op Facebook en Instagram regenden de bestellingen binnen. We deden de fulfillment in het begin zelf en sommige dagen stond ons kleine team zo'n 300 orders te verwerken, toen zijn we op zoek gegaan naar een fulfillment partner."

Fulfillment en het belang van connectiviteit
"Onze eerste fulfillment partner liet gelijk de toegevoegde waarde van externe fulfillment zien. Het niet meer zelf hoeven te verwerken van orders scheelde ons veel tijd en ze boden ons veel aantrekkelijkere verzendtarieven." Maar er komt meer kijken bij het kiezen van de juiste fulfillment partner. Zo bleek de connectie tussen de Shopify omgeving van Rainkiss en het WMS van de partner niet optimaal. "Iedere dag was ik veel tijd kwijt aan het handmatig verwerken, controleren en dubbelchecken van orders. Dat wil je niet. Nu met Salesupply is het een handeling van nog geen 15 minuten en is het zo eenvoudig dat ik het niet zelf meer hoef te doen."

"Toen we door Brexit ook nog eens problemen ondervonden met het leveren van onze orders in de UK zijn we op zoek gegaan naar een andere fulfillment partner. We kwamen toen al snel met Salesupply in contact."

Van Brexit naar de VS
"Bij Salesupply kon ik de plug & play connectiviteit van Shopify met het WMS al op de website terugvinden," blikt Peter terug. "Onze initiële vraag ging over fulfillment voor de UK, maar al snel raakten we in gesprek over de VS waar Salesupply ook e-commerce fulfillment locaties heeft. Omdat onze marketing in zowel de VS als in Canada zo goed aansloeg en het in kosten zoveel aantrekkelijker was om fulfillment daar lokaal uit te besteden, hebben we besloten om naast het ecommerce fulfillment center in Heerlen ook met Salesupply te gaan samenwerken in de VS."

Set-up en duplicatie
Een groot voordeel van het werken met een wereldwijde fulfilment partner is de schaalbaarheid. "De set-up van het Salesupply warehouse in New Jersey was nog eenvoudiger en sneller dan de installatie in Nederland," geeft Peter aan. "We gebruiken het Noord-Amerikaanse warehouse van Salesupply voor de fulfillment van orders in de VS en Canada en het Nederlandse warehouse voor onze Europese markten.

Inmiddels is Rainkiss ook in de UK live met lokale fulfilment van Salesupply. "Dit was een puur op volume gebaseerde beslissing want ook fulfilment vanuit het warehouse in Heerlen verliep vlekkeloos", licht Peter toe. "Het aantal orders uit de UK bleef stijgen en daardoor werd de behaalde kostenbesparing door lokale fulfilment erg interessant."

Nieuwe markten
"Daarnaast wordt iedere nieuwe markt getest vanuit ons Nederlandse warehouse. We zijn nu ook met Salesupply in gesprek over een mogelijke fulfillment locatie in Azië om van daaruit ook Australië, Nieuw-Zeeland en de Aziatische markten te kunnen bedienen."