E-commercebedrijven: moet je de bestellingen zelf bijhouden of uitbesteden aan een externe partij? Dat is de vraag. 

In dit artikel nemen we de voor- en nadelen door van beide opties, zodat je de best geïnformeerde en beste beslissing kunt nemen voor je persoonlijke en professionele omstandigheden... 

Wat is self-fulfillment? 

Het woord zegt het zelf al. Self-fulfillment is wanneer bedrijven hun fulfilmentproces onafhankelijk beheren en elk onderdeel van het proces van begin tot eind in in-house afhandelen. 

Dit omvat doorgaans het opslaan van voorraden, orderverwerking, picken en verpakken, verzending en klantenservice. 

Als merken ervoor kiezen om alles zelf te regelen, betekent dit ook dat ze ook alle administratieve zaken moeten regelen. Van het inhuren en aansturen van werknemers tot het inkopen van verpakkingsmaterialen en het vinden van efficiënte magazijnruimte, de in-house optie betekent dat je altijd volledig bij de les moet zijn. 

Voordelen van self-fullfilment 

Laten we eens kijken naar de voordelen van deze e-commerceoptie:

  • Gemakkelijk aan de slag 

Als nieuw bedrijf is self-fullfilment de meest voor de hand liggende en gemakkelijke optie om voor te gaan. Waarom? Omdat op dit niveau de ordervolumes waarschijnlijk lager zullen zijn en daarom vrij eenvoudig te verwerken. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het een kosteneffectieve manier is om geld te besparen terwijl je online store opstart.  

Om te beginnen hebben jonge bedrijven eigenlijk maar één locatie nodig om hun inventaris op te slaan, en deze ruimtes zijn vaak kantoren of kleine units. Sommigen opereren in het begin zelfs vanuit hun eigen huis.

  • Veel aanpassingsmogelijkheden 

In-house uitvoering biedt bedrijven de mogelijkheid om volledige creatieve controle te hebben over hun bestellingen en de manier waarop ze deze verpakken. 

Als je bijvoorbeeld ooit hebt besteld bij een kleine winkel van bijvoorbeeld Etsy, is de kans groot dat je een lief bedankbriefje hebt ontvangen voor je aankoop of een op maat gemaakt visitekaartje. 

Dit zijn allemaal manieren waarop een vleugje persoonlijkheid en personalisatie aan je merk kunt toevoegen, en voor veel klanten zijn het de kleine dingen die van hen terugkerende klanten maken. 

Terwijl je bij een uitbestede provider niet altijd de mogelijkheid hebt om de klantervaring volledig aan te passen, om nog maar te zwijgen over de flexibiliteit en vrijheid om dergelijke persoonlijke beslissingen te nemen. 

  • Volledige controle over het end-to-end fulfilmentproces 

Als uniek zijn een van de USPs is, kan het moeilijk zijn om dergelijke belangrijke aspecten aan een extern team over te dragen en erop te vertrouwen dat zij het volgens de normen leveren. 

Je hebt misschien ook niet de tijd om een ​​buitenstaander te briefen en voor te bereiden, en als dingen afwijken van je oorspronkelijke plan, kan het een stuk moeilijker zijn om te corrigeren en wijzigingen aan te brengen. Vooral als het gaat om het reageren op feedback van klanten. 

Afhankelijk van je ervaring met self-fullfilment, kan het voor je bedrijf verstandiger zijn om dit allemaal zelf te regelen. 

Nadelen van Self-fullfilment  

Elke voordeel heeft zijn nadeel. Hier zijn enkele uitdagingen waarmee je te maken kunt krijgen bij in-house fulfilment: 

  • Verborgen kosten 

Zoals we al eerder zeiden, is het voor kleine bedrijven verstandig om uit kostenoverwegingen bij de start te kiezen voor Self-fullfilment. Wanneer je winkel echter begint te groeien, kan de in-house optie soms beperkend zijn in termen van uitbreiding. 

Naarmate bestellingen toenemen, betekent dit dat je meer voorraad, meer opslagruimte en een groter team nodig hebt om bestellingen te picken en in te pakken als je aan deze nieuwe eisen wilt voldoen. 

Daarnaast is er meer nodig om de magazijnoperatie goed uit te voeren. Denk aan software,  opslagsysteem, dwzpalletstellingen, rekken, speciale rekken, enz. en zelfs materiaalbehandelingsapparatuur zoals vorkheftrucks, palletwagens of steekwagens als je bedrijf dit vereist. 

Deze niet-onderhandelbare kosten kunnen snel oplopen naarmate je meer bestellingen ontvangt (wat je natuurlijk wilt), maar je moet ervoor zorgen dat je over de middelen beschikt om bij te blijven. Kortom, het is misschien niet de meest kosteneffectieve optie op de lange termijn als het uw zakelijke doel is om uw bedrijf te laten groeien. 

  • Verzendkosten 

Bovendien moet je ook nadenken over de verzendkosten. Tenzij je dagelijks een groot aantal pakketten verzendt, is er geen mogelijkheid dat je even goedkoop kunt verzenden als een fulfillment centrum. Hierdoor worden je verzendkosten hoger. 

Wanneer je uitbesteed ontvang je dezelfde verzendkosten van bezorgbedrijven die fulfilmentcentra ontvangen. Hierdoor heeft dit invloed op de verzendkosten die je aan klanten in rekening moet brengen. 

Daarnaast speelt dit mee in zendingen over de grens. Als je pakketten naar het buitenland verzendt, overweeg dan of dit de moeite waard is in termen van totale inkomsten. Dat wil zeggen, zullen de prijsverschillen in verzending binnen je land of extern je bedrijf maken of breken? 

  • Tijdrovend 

Of je nu een controlfreak bent (op de aardigst mogelijke manier) en elk onderdeel van het fulfilmentproces wilt overzien, het valt niet te ontkennen dat het erg tijdrovend is. Zeker als je met meer bestellingen te maken hebt. 

Het is belangrijk dat je andere onderdelen van je bedrijf niet uit het oog verliest terwijl je probeert dit aspect feilloos uit te voeren. Als je bijvoorbeeld te veel tijd besteedt aan interne uitvoering in plaats van marketingstrategieën voor het genereren van omzet en inkomsten, kan dit de groei van bedrijf toch terugdringen. 

Wat is Outsourced fulfilment? 

Outsourcing is eigenlijk het tegenovergestelde van de in-house optie. Kortom, het ziet bedrijven die externe bedrijven inhuren die gespecialiseerd zijn in uitbestede uitvoering om hun bestellingen namens hen te beheren.

Ze zijn verantwoordelijk voor elk onderdeel van het proces en bieden vaak aanvullende services als je dat nodig hebt. Allemaal met de belofte om deskundig te leveren klantenservice en voortdurend aan de verwachtingen voldoen. 

Voordelen van Outsourced Fulfillment 

Dus waarom zou je voor deze keuze gaan? 

  • Verzendkosten 

Externe logistieke bedrijven kunnen geld besparen als het gaat om verzending. Het belangrijkste is dat een organisatie magazijnen kan hebben in zowel het land als in het buitenland, waardoor de kans groter is dat de goederen dichter bij je klanten zijn. 

Dus door voorraad over meerdere magazijnen te spreiden, kun je de verzendkosten daadwerkelijk verlagen. 

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid 

Als je bedrijf internationaal uitbreidt, is het doorgaans een verstandig idee om een ​​andere magazijnlocatie te openen. Diverse 3pl's zoals Salesupply bieden een uitgebreid wereldwijd netwerk waarmee klanten zonder problemen kunnen 'overstappen' naar een nieuw magazijn, wat zowel de flexibiliteit als schaalbaarheid vergroot. 

  • Je kun richten op het verkopen van producten en laten groeien van je bedrijf 

Heb je moeite om tijd te vinden om je te concentreren op andere cruciale aspecten van je bedrijf, zoals CX-beheer, aanwezigheid op sociale media en daadwerkelijk meer verkopen genereren? Het vrijmaken van je agenda en het uitbesteden van het uitvoeringsproces kan een geweldige manier zijn om dit te doen. 

Wanneer je deze tijdrovende zakelijke functie hebt gedelegeerd, kun je jouw bedrijf effectief opschalen en concentreren op de klant. 

  • Toegang tot state-of-the-art technologie 

Wanneer je zelfstandig de orderafhandeling afhandelt, heb je mogelijk geen toegang tot de beste beschikbare e-commercetechnologie. Het mooie van het inhuren van een team van derden is dat je bestellingen worden uitgevoerd door enkele van de beste software die verbinding maakt met je online winkel.

Dit maakt een efficiëntere afhandeling mogelijk in termen van klanten die hun bestellingen op tijd ontvangen, en biedt intern up-to-date voorraadbeheer en ordertraceringsgegevens in real-time. 

Het gebruik van een uitbesteed bedrijf garandeert dat aan al deze cruciale details wordt voldaan, terwijl je tegelijkertijd de verkoopconversies kunt verhogen. 

Klanten worden daarnaast altijd op de hoogte gehouden door middel van trackinginformatie, wat ook resulteert in minder leveringsklachten. 

Nadelen van Outsourced Fulfillment 

Laten we eens kijken waarom deze optie misschien niet voor je weggelegd is: 

  • Communicatie problemen 

Dit zou alleen een probleem zijn als je niet het juiste 3PL-bedrijf kiest. Bij Salesupply geven we klanten de mogelijkheid om de controle te behouden, wat een beslissend aspect kan zijn bij het bepalen of ze je fulfilment al dan niet willen uitbesteden. 

We schreven eigenlijk alles over het verlies van controle in een blogpost, waarin we uiteenzetten hoe we begrijpen dat voor veel e-commerce winkels een van de grootste onzekerheden van uitbesteding is of je al dan niet de controle of het inzicht verliest. 

Veel 3PL-services zoals wij zorgen er echter voor dat klanten constant op de hoogte zijn en het gevoel hebben dat ze de controle hebben. Dit doen ze door gebruik te maken van een dashboard applicatie die hen real-time inzicht geeft in hun fulfilmentproces. 

Van welke bestellingen zijn gepickt en verpakt tot of er al dan niet trackingcodes zijn geactiveerd, elk onderdeel van het proces moet worden gedocumenteerd om effectieve communicatie mogelijk te maken. 

  • Het kan moeilijk zijn om het juiste bedrijf te vinden 

Dit kan het geval zijn als je voor de eerste keer uitbesteedt, omdat het een behoorlijke uitdaging kan zijn om een ​​externe bron te vinden die aan al je fulfilmentbehoeften voldoet, vooral in zo'n compacte markt. 

Je hebt ze niet alleen nodig om via de juiste verkoopkanalen voor je te werken, maar je moet er ook voor zorgen dat hun locaties voor het uitvoeringscentrum, verzendsnelheden en extra services compatibel zijn met je online winkel. 

In termen van tijd kan het veel tijd kosten om naar de juiste fulfilmentservice te zoeken. Hoewel dit het gevoel kan hebben dat het een groot deel van de cruciale werktijd in beslag neemt, moet worden opgemerkt dat het selectieproces een belangrijk aspect is van het toekomstige succes van je bedrijf. 

Het vinden van het juiste externe bedrijf heeft bijvoorbeeld een direct effect op de verzending van de producten, wat een van de belangrijkste aspecten van de hele operatie is. 

  • Kosten 

Het is duidelijk dat het geld kost. Er is het picken, verpakken, opslaan en verzenden waarvoor je moet betalen - wat onvermijdelijk zal toenemen naarmate je bedrijf groeit - om nog maar te zwijgen van wat je al betaalt op het gebied van personeel, opslag, voorraadbeheer, beveiliging, enz.

Als je toch wilt uitbesteden, zorg er dan voor dat je kijkt naar bedrijven die werken met bedrijven van jouw omvang, aangezien hun prijzen waarschijnlijk beter passen bij je budget. 

Welke is het beste voor jou? 

Afhankelijk van de bedrijfsgrootte en je fulfillmentwensen en -behoeften, hebben de voor- en nadelen van elk hopelijk geholpen om een ​​duidelijker beeld te schetsen van wat het beste voor je is.