Klantenservice is een perfecte match voor AI-innovatie: “tot 70% van de klantenservice vragen zijn repeterend en makkelijk te automatiseren (McKinsey)”.
De voordelen van AI in klantenservice zijn eindeloos: het verlaagt de kosten drastisch, het leidt tot hogere klanttevredenheid en het verbetert de werkvreugde van medewerkers door repetitieve verzoeken weg te nemen.
Met zulke duidelijke voordelen zou je verwachten dat de meeste e-commercebedrijven AI al in hun klantenservice zouden hebben geïntegreerd. Dat is echter niet het geval. Waarom? Het integreren van AI in je ecommerceomgeving is niet bepaald eenvoudig, het is een uitdagend proces.
Er zijn veel AI-toepassingen en -oplossingen, en er komen elke dag nieuwe bij. Als de consolidatieslag begint, is je AI-oplossing dan nog steeds beschikbaar, of moet je opnieuw beginnen? Wij structureren je gegevens en beleid zodanig dat ze direct toepasbaar zijn voor de meeste AI-oplossingen en CMS/ticketsystemen.
Heb je een goed gestructureerd overzicht van alle binnenkomende verzoeken? Met die informatie weet je waar je moet beginnen en welke categorie je als eerste moet automatiseren om de grootste impact te hebben.
Nu begint het echte werk: klantenservicegegevens en productinformatie op de juiste manier structureren en organiseren, het juiste beleid opstellen en implementeren en de AI-oplossing trainen tot de best mogelijke klantenservicemedewerker.
Salesupply is de specialist in ecommerce klantenservice. We hebben ecommerce internationalisering veranderd door flexibele pay-per-use-service aan te bieden in 25 talen.
Nu definiëren we ecommerce klantenservice opnieuw met flexibele AI-integratie:
Als specialist in ecommerce klantenservice hebben we integraties voor de meest gebruikte ecommerceplatforms en ERP-systemen. Hieronder vind je een overzicht van de AI-oplossingen die we kunnen implementeren en de systemen waarin we ze kunnen implementeren. Mis je jouw oplossing of systeem? Neem dan contact met ons op
Voor een bekend luxe modemerk uit Nederland hebben we een email AI-oplossing geïmplementeerd.
De resultaten na twee maanden:
Voor een succesvol Europees B2B-platform in kunststoffen hebben we zowel een AI-email- als een chatbot-oplossing geïntegreerd.
De resultaten na drie maanden:
Voor een toonaangevend Pools sportkledingmerk hebben we onlangs Salesupply Email Aigent geïntegreerd in de agent assist-modus om de klantenservicemedewerkers te ondersteunen.
De eerste resultaten:
We worden blij hoogwaardige klantenservice. Op dit moment kan AI de rol van de klantenservice nog niet helemaal overnemen. Als je een eigen klantenserviceteam hebt, implementeren we graag de AI-oplossing voor je en trainen we je team om ermee te werken.
Gebruik AI als je eerste virtuele agent voor terugkerende tickets en als agent assist voor de rest – met menselijke overdracht bij lage betrouwbaarheid en met duidelijke kwaliteitscontroles.
Stappen:
Begin met duidelijke KPI’s, koppel je kennisbank, OMS/CRM/logistiek en geef prioriteit aan de categorieën met het hoogste volume om het rendement op je investering te versnellen. Start een pilot in één kanaal, voeg betrouwbaarheidsdrempels en menselijke overdracht toe en herhaal vervolgens wekelijks het afwijzen, de nauwkeurigheid, AHT en CSAT.
AI kan veelgestelde vragen (WISMO, retourzendingen) helemaal oplossen, antwoorden opstellen en vertalen, discussies samenvatten, automatisch taggen/routeren en complexe gevallen met context escaleren. In de praktijk verwerkt AI nu 45-70% van de schriftelijke verzoeken die onze AI-klanten krijgen, wat veel kosten en tijd bespaart.
Kernmogelijkheden van AI:
Breng 1-3 intenties in kaart (bijv. WISMO, retourzendingen), structureer beleid/productgegevens, definieer prompts en guardrails, integreer OMS/CRM en ontwerp een menselijke handoff. Op deze manier kan maar liefst 50 procent van de klantenservice-interacties worden geautomatiseerd. McKinsey
Een praktische opzet