In het jaar dat de covid-pandemie ten einde kwam, koelde ook de extreme ecommerce groei af. Nu staan online retailers voor een andere, nieuwe uitdaging. Er is veel onrust in de wereld en het ziet ernaar uit dat we in een crisis terechtkomen. De torenhoge inflatie verhoogt je operationele kosten: van elektriciteit, tot inkoop en salarissen. Tegelijkertijd is het ook voelbaar in je omzet omdat consumenten minder uitgeven ‘Double trouble’ voor je winstgevendheid dus. Wat kun je doen om je webshop door de crisis te loodsen? Wij hebben zes manieren ontdekt.
Van ongelimiteerde groei, naar bezuinigen: 6 manieren om te beginnen
Tijdens covid moesten online retailers hun personeelsbestand snel opschalen om aan de extreme vraag te voldoen. Nu is datzelfde grote team een risico voor je toekomst. Vooral tijdens een crisis wil je je online shop runnen met een klein vast team, aangevuld met een flexibel externe schil die je kunt op- en afschalen wanneer nodig. Wij hebben zes manieren Vanuit onze ervaring in ecommerce klantenservice en – fulfillment hebben we zes adviezen om dit te bereiken.
Besparen op klantenservice
Er zijn meerdere manieren om op je klantenservice te besparen, zonder je service te verlagen. Zo verklein je het aantal medewerkers van je klantenservice:
1. Verlaag het aantal klantenservice verzoeken:
- Zorg voor een duidelijke self-service pagina in je webshop om de meestgestelde vragen van klanten te behandelen.
- Automatiseer je klantenservice door een hybride, AI chattool te integreren. Zo kan je team zich volledig focussen op de de moeilijke vraagstukken.
2. Uitbesteden van overflow verzoeken. De verzoeken die je kleinere klantenserviceteam niet aankan worden gelijk doorgestuurd en afgehandeld door een externe provider zoals Salesupply. Je kan hier ook gebruik van maken om seizoenspieken op te vangen.
3. Uitbesteden van avond- en/of weekenddiensten. Door deze shifts aan een externe provider uit te besteden, kun je met een klein vast team de klantenservice tijdens kantooruren verzorgen.
4. Uitbesteden van je internationale klantenservice. Veel internationaal opererende webshops zullen dit herkennen. Je hebt een of twee agents in dienst om je klanten in het buitenland van hulp te voorzien. Door de klantenservice uit te besteden aan een externe provider verklein je je vaste team en bespaar je direct op je kosten.
Dit is waarom het uitbesteden van delen van je klantenservice vaak goedkoper is
Vaak ligt het aantal verzoeken dat je ’s avonds of in het weekend ontvangt lager dan het aantal verzoeken tijdens kantooruren. Toch heb je ook op die momenten een aantal agents nodig. Hetzelfde geldt voor je volume in andere landen.
Bij Salesupply bieden we onze klanten de mogelijkheid om voor deze momenten gebruik te maken van shared klantenservice agents. Dit houdt in dat je een goed getrainde medewerker deelt met andere opdrachtgevers. Je klanten worden vakkundig geholpen tegen veel lagere kosten dan wanneer je een vaste medewerker in dienst hebt.
Besparen op fulfillment
Vaak is het makkelijker, en zeker goedkoper, om je fulfillment uit te besteden aan een externe provider. Medewerkers, het fysieke warehouse, apparatuur, software etc. door je fulfillment uit te besteden kun je veel vaste en variabele kosten uit je boeken schrappen.
1. Besparen op verzendkosten. Een belangrijkste reden om je fulfillment uit te besteden aan een externe provider is het besparen op verzendkosten. Door de grote volume deals van fulfillment providers zoals Salesupply, zullen je verzendkosten aanzienlijk dalen.
2. Lagere internationale retourkosten. Fulfillment providers bieden vaak internationale retouradressen aan. Op deze manier worden retourzendingen periodiek in bulk naar het ecommerce bedrijf gestuurd, waardoor de verzendkosten drastisch worden verlaagd.
Hoe kan Salesupply je helpen met het bovenstaande?
Salesupply is een specialist in schaalbare internationale ecommerce klantenservice en fulfillment. Wij weten wat er voor nodig is om een (internationale) webshop te runnen, dat is hoe Salesupply ooit is ontstaan.
Op het gebied van ecommerce klantenservice onderscheiden we ons door gedeelde agents aan te bieden voor diensten of landen met een lager volume. Op deze manier betaal je niet voor fulltime medewerkers als je ze niet nodig hebt. Simpel gezegd, je betaalt wat je gebruikt.
Met ecommerce fulfillment van Salesupply kan je overal concurreren als een lokale speler.
Naast alle vaste kosten die je bespaart door te werken met onze internationale fulfillment service, profiteer je van onze aantrekkelijke volume deals met vervoerders, en van ons netwerk van 15 gespecialiseerde ecommerce-warehouses over de hele wereld. Dit betekent:
- Lagere verzendkosten
- Snellere levertijden
Dit is nu belangrijker dan ooit. Consumenten hebben minder geld te besteden en zullen meer onderzoek doen dan voorheen. De kans is groot dat je bezorgkosten en levertijden een dealbreaker zijn.
Bereid je bedrijf voor op moeilijke tijden en neem vandaag nog contact op met Salesupply.