We Are Pentagon is een gespecialiseerde aanbieder van online marktplaatsen. De oprichter van het bedrijf, Laurence Guy, heeft eerstehands ervaring met de uitdagingen van het verkopen op verschillende markten. In 2015 ondernam het bedrijf een strategische evaluatie, die resulteerde in een driejarige verandering. Hierbij transformeerde We Are Pentagon van een binnenlandse serviceprovider naar een wereldwijde ecommerce-enabler. Volgens Guy is het essentieel om personeel te hebben die de lokale cultuur en taal begrijpen, zodat relaties met de markt kunnen worden opgebouwd.

Online marktplaatsen zijn het snelst groeiende segment van ecommerce, en de omzet zal naar verwachting nog verder toenemen. In Azië maakt de consument 50% van zijn aankopen op sites met meerdere winkels en een opvallende 62% van de grensoverschrijdende aankopen is gedaan op een marktplaats. Iets dat ook in populariteit zal toenemen, zijn niche-markten. Ze zullen worden gecreëerd met behulp van technologie en expertise. Marktplaatsen en sociale netwerken zullen ook convergeren om ‘marktnetwerken’ te creëren, waar Houzz (in Amerika) een goed voorbeeld van is.

Echter, goed presteren op marktplaatsen is een uitdaging. De grootste uitdaging is het voorkomen en oplossen van kanaalconflicten, gevolgd door het definiëren van één strategie met één oplossing. Volgens Guy heb je een duidelijke strategie en constante educatie nodig in deze snel veranderende industrie.

Lees hier het volledige interview inclusief Laurence Guy’s advies over deze uitdagingen, of download de nieuwste editie van Cross-Border Magazine.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk