Rusland bevindt zich in moeilijk vaarwater. Na jarenlang te zijn opgehemeld als een van de meest interessante opkomende markten voor de uitbreiding van ecommerce, wordt Rusland nu getroffen door Westerse sancties vanwege haar vermeende betrokkenheid bij de crisis in Oekraïne, dalende olieprijzen en een inflatie die goed op weg is om aan het eind van het jaar de 9 procent te bereiken. En toch zijn de grensoverschrijdende uitgaven aan ecommerce bijna verdubbeld vergeleken met vorig jaar. Heeft de verkoop op de Russische markt nog steeds zin?

Bedrijven verlaten het land

Verschillende bedrijven hebben aangekondigd dat ze hun activiteiten in Rusland opgeven omdat ze bang zijn voor de gevolgen van de ‘sanctie-oorlog’ tussen de EU, de VS en Rusland en omdat de gevolgen van de sterk toenemende inflatie ze onzeker maakt: de roebel heeft sinds januari bijna 30 procent van zijn waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar verloren. De Britse modeketen New Look verklaarde in haar nieuwste persbericht dat ze ‘Rusland en Oekraïne verlaten vanwege de politieke onzekerheid’.

Structurele veranderingen

Hoewel ecommerce een van de snelst groeiende sectoren is in Rusland, wordt de infrastructuur algemeen gezien als een remmende factor op investeringen in het land. De toegankelijkheid van het Russische platteland wordt belemmerd door slechte wegen en een slecht presterende postbezorging. De politieke en economische spanningen, evenals de uitdagende infrastructuur, nodigen (online) retailers niet uit om Rusland als een mogelijke markt te beschouwen. Maar er zijn ook andere geluiden.

‘Niemand van de grote jongens is al vertrokken’

Om te beginnen gelooft de Amerikaans-Russische Kamer van Koophandel nog steeds dat Amerikaanse bedrijven Rusland zien als een veelbelovende, rijke markt. “Geen van de grote jongens heeft het land tot nu toe verlaten, ondanks de onlangs afgekondigde sancties,” zei de voorzitter van Alexis Rodzianko op het World Russia Forum 2014 in september.

Maelle Gavet, CEO van de ecommerce-gigant Ozon.ru in Rusland, zei afgelopen oktober op de Disrupt Europe conferentie in Londen dat ze denkt dat er altijd wel investeerders zullen zijn, wat er ook gebeurt. Volgens Techcrunch.com zei ze dat investeerders kort van geheugen zijn, en dat zelfs degenen die vertrokken zijn na verloop van tijd wel weer terugkeren.

Nieuwe concepten en veelbelovende groeicijfers

En veel Europese leveranciers lijken te geloven in het Russische potentieel voor ecommerce voor Westerse verkopers. Begin november gingen volgens ECommercefacts.com het Duitse logistieke bedrijf Hermes en de Finse transportonderneming Itella een samenwerkingsovereenkomst aan om de ecommerce verkoop van West-Europese handelaren op de Russische markt te vergroten.

Een ander hoopvol voorbeeld van een buitenlands ecommerce bedrijf is Rocket Internet’s Lamoda, een kloon van Zalando. Het bedrijf had een sterke groei van de netto-omzet met 112 procent tot € 79 miljoen, en het verhoogde het aantal bestellingen met meer dan 100 procent tot een trotse 1,7 miljoen. De brutomarge nam af omdat het bedrijf gerichte prijsverlagingen gebruikte om een hogere verkoopratio te bereiken en om druk op de prijzen in het derde kwartaal te voorkomen. Om uitdagingen in verband met infrastructuur aan te pakken, verricht het bedrijf 60 procent van het laatste stuk in het bezorgingsproces in eigen beheer.

Een verdubbeling van de grensoverschrijdende ecommerce in een jaar tijd

In 2013 kochten 10 miljoen Russen bij buitenlandse onlinewinkels, wat zorgde voor 38 miljoen pakketjes die naar Rusland werden gestuurd. De totale omvang van de grensoverschrijdende verkoop wordt geschat op € 2,4 miljard, volgens een onderzoek dat in oktober werd gepubliceerd door East West Digital News. Dat zijn indrukwekkende cijfers, gezien het feit dat het aantal Russen dat over de grens koopt hoger ligt dan bijvoorbeeld het totale aantal online shoppers in Polen (9,7 miljoen).

Volgens een onderzoek dat werd uitgevoerd door de Vereniging van Online Verkopers en Enter Vision, de onderzoekstak van de Russische online verkoper Enter.ru, waaruit vandaag op Moscowtimes.com werd geciteerd, zullen Russische online shoppers in 2014 240 miljard roebel (€ 4 miljard) uitgeven op buitenlandse ecommerce-sites, wat praktisch overeenkomt met een verdubbeling vergeleken met het jaar daarvoor, en dat ondanks de crisis.

Lokale expertise is cruciaal

Het is dus niet alleen maar slecht nieuws uit Rusland. Maar al deze veelbelovende verhalen gaan wel gepaard met uitdagingen, zoals de infrastructuur, inflatie, verwezelijking en mogelijke investeerders die bang zijn geworden. Als u overweegt om in deze crisistijd uit te breiden naar Rusland, kan het nuttig zijn om dit met een competente lokale partner te doen, om u bijvoorbeeld te helpen om een competente lokale aanbieder van opslagruimte te vinden, wat een noodzaak is als u in Rusland wilt gaan verkopen. Als u werkt met gekwalificeerde mensen die de plaatselijke omstandigheden kennen, kan dit nuttig zijn om de delicate marktsituatie aan te kunnen, snel te reageren op veranderende (economische) omstandigheden en om de verwezenlijking van uw doel zo goed mogelijk te kunnen organiseren.

Als u met een van onze grensoverschrijdende ecommerce-deskundigen wilt praten over de uitbreiding van uw ecommerce-activiteiten naar Rusland, bezoek dan www.salesupply.com en neem telefonisch contact met ons op via: +31 (0)247113370 of per e-mail: Janine@www.salesupply.com

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk