Het is algemeen bekend dat Amazon wereldwijd nog altijd de ster van de e-commercemarkt is. Vooral in de VS is dit duidelijk te zien.
Om precies te zijn: Amazon is goed voor bijna 40% van de ecommercemarkt in de VS. De 14 volgende grootste online shops in de VS (waaronder Apple, eBay en Walmart) nemen samen 31% in beslag.
Voor onafhankelijke webshops die actief zijn op Amazon is het een grote uitdaging om internationaal te verkopen. Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:
Zorg dat je op de hoogte bent van product compliance
Afhankelijk van waar je je product internationaal verkoopt, krijg je waarschijnlijk te maken met enkele beperkingen en compliance regels voor Amazon. Veel van deze regels gelden ook buiten Amazon, het is dus belangrijk deze regels mee te nemen in je online business model.
Dit is vooral belangrijk als je goederen vanuit de VS in zeer gereguleerde markten verkoopt, zoals de EU. De beperkingen die de EU toepast op de verkoop van bepaalde producten in de vele jurisdicties, zijn bijvoorbeeld ook relevant voor de Japanse markt.
De EU moet echter goedkeuring verlenen voor de verkoop van bepaalde artikelen in de jurisdicties, terwijl Japan een lange lijst met artikelen hanteert die helemaal niet via Amazon mogen worden verkocht.
Het goede nieuws is dat de site een pagina over ‘restricted products’ (voor bepaalde regio’s) heeft, waar je meer informatie kunt vinden over de geschiktheid van artikelen. Zo kun je je productvermeldingen aanpassen aan de hand van de beperkingen in de betreffende regio waar je het product verkoopt.
Fulfillment is essentieel
Als je goederen vanuit de VS in Japan en Europa verkoopt, heb je een geregistreerde importeur nodig.
Deze importeurs hebben veel verantwoordelijkheid, want zij moeten ervoor zorgen dat alle belastingen en douanerechten worden betaald. Ook moeten ze ervoor zorgen dat goederen voldoen aan regelgevende en juridische vereisten voor die markt. Ze spelen dus een essentiële rol als je producten in het buitenland wilt verkopen.
Als je internationaal verkoopt op Amazon heb je twee opties, namelijk ‘Fulfillment by Amazon’ (FBA) en ‘Fulfillment by Merchant’ (FBM). Met de tweede optie besteed je order fulfillment uit aan een gekwalificeerde externe serviceprovider, maar blijf je verantwoordelijk voor het beheren van deze relatie en de klanttevredenheid.
Met FBA worden je producten opgeslagen in fulfillment centers totdat ze worden verkocht. Vervolgens worden ze verpakt en verzonden. FBA regelt ook de klantenservice. Let er wel op dat bedrijven die actief zijn in Japan, klantenservice in vloeiend Japans moeten aanbieden om aan de compliance regels te voldoen.
Beide methoden hebben zo hun voordelen, maar met de eerste optie heb je minder controle over de verzending, voorraad en de klantenservice, terwijl je met FBM op maat gemaakte afspraken kunt maken met externe fulfillment partijen.
De kosten van Amazon kunnen ook hoger zijn met FBA, vooral als je grote, logge artikelen verkoopt die niet snel kunnen worden verplaatst. Daarnaast zijn de opslagkosten seizoensgebonden. Ze stijgen doorgaans tussen oktober en december en in perioden waarin de vraag hoog is.
Fulfillmentspecialist Salesupply.nl (die FBM-services aan verkopers aanbiedt), heeft in drie verschillende continenten wereldwijde fulfilment centers voor voorraad. Ook kunnen we in 60% van Europa een bestelling binnen 24 uur verwerken, inclusief deur-tot-deur-tracking en gegarandeerde naleving van internationale regelgeving.
We bieden ook overal in de VS FBM aan (inclusief Amazon Prime), dit is erg belangrijk als je goederen naar internationale markten verzendt.
Zoals je ziet, bieden Amazon en Salesupply.nl veel verschillende tools om verkopers te helpen bij het internationaal verkopen van hun goederen. Voobeelden hiervan zijn voorraadbeheer, tracking en verzending. Het is dus belangrijk om de juiste optie te kiezen op basis van jouw budget en de schaal van je internationale werkzaamheden.
Denk na over betaalmogelijkheden
Amazon is echt een internationaal platform en kan meerdere valuta accepteren voor online betalingen.
Doorgaans word je in je lokale valuta betaald als je internationaal verkoopt via Amazon. Voor sommige betalingsmogelijkheden moet je echter een nieuwe online rekening registreren.
Je kunt zelfs de Amazon Currency Converter (ACCS) als verkoper in de gewenste markt gebruiken. Hiermee worden je betalingen elke twee weken in de lokale valuta op je bankrekening gestort. Zo krijg je op regelmatige en betrouwbare basis betaald.
In dit geval ontvangt Amazon de overschrijvingskosten van de bank. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden in de financiële planning van je bedrijf.
Zorg ervoor dat je de compliance regelt naleeft
Het is essentieel dat je erkent en begrijpt hoe belangrijk het naleven van de regels is als je internationaal verkoopt. Je wilt de lokale wetgeving immers niet schenden.
Specifiek moet elk product dat je verkoopt geschikt zijn voor een bepaalde jurisdictie en voldoen aan de lokale wetgeving. Ook moet je rekening houden met culturele, boekhoudkundige en technische verschillen.
Een voorbeeld: de meeste regio’s in Europa gebruiken niet de platte, tweeledige oplader die in de VS beschikbaar is. Deze producten zullen daar dus weinig worden verkocht. Het is dus essentieel dat je je productaanbod aanpast aan de betreffende markt, waardoor ze niet alleen aan de juiste regelgeving voldoen, maar ook voldoende rendement opleveren.
Verder is het verstandig om onderzoek te doen naar verschillende internationale markten. Zo kun je je distributiekanalen optimaliseren en effectieve marketingcampagnes opzetten die de juiste doelgroepen aanspreken en rekening houden met de culturele verschillen.
Het is ook belangrijk om rekening te houden met de lokale taal. Als je de lokale taal onder de knie hebt, wordt het makkelijker om goede klantenservice aan te bieden en de relevante wetgeving na te leven.
Je kan ook zonder als je gebruik maakt van FBA of samenwerkt met een externe fulfillment provider. Dan zijn deze partijen namelijk verantwoordelijk voor de interactie met klanten.
Optimaliseer je klantenservice
We hebben het al gehad over klantenservice als internationale verkoper, waarbij Amazon vereist dat webshops hun consumenten in een bepaalde regio ondersteuning bieden in de taal die overeenkomt met de URL (zoals Amazon.es).
Veel hangt natuurlijk af van de markt waarin je actief bent, maar je klantenservice alleen in het Engels aanbieden is niet voldoende als je internationaal verkoopt.
Het FBA-model kan hierbij natuurlijk helpen, maar bij Salesupply bieden we ook ondersteuning in 36 talen en 3 verschillende tijdzones. Daarnaast bieden we via verschillende kanalen klantenservice aan in de lokale taal, inclusief e-mail en live chat.
Als je internationaal via Amazon verkoopt, is het dus essentieel om klantenservice aan te bieden in de relevante taal die overeenkomt met de URL. Voor de meeste ondernemers is dit waarschijnlijk niet iets waar zij hun tijd aan willen besteden.
Voor verkopers kan het dus heel waardevol zijn om dit soort verantwoordelijkheden uit te besteden, vooral als je samenwerkt met serviceproviders die tegelijkertijd je fulfillment kunnen beheren.
Tot slot
Een van de belangrijkste voordelen van Amazon is dat je internationaal kunt verkopen waardoor je je bereik kunt uitbreiden en je toekomstige omzet kunt optimaliseren.
Er zijn wel culturele, economische en technische uitdagingen als je internationaal wilt verkopen. Vooral jurisdicties zoals de EU en Japan hanteren lastige regelgeving.
Echter, als je praktische maatregelen neemt om deze uitdagingen op te lossen, kun je succesvol en volgens de regels zakendoen via Amazon, en na verloop van tijd winst maken.