Logistieke planning is essentieel, het zorgt ervoor dat je aan de klant levert, tegen de laagste kosten op het juiste moment.

Wanneer een merk de tijd neemt om zijn supply chain te plannen, kunnen de kosten worden gebudgetteerd en logistieke processen en resources worden geëvalueerd. Zonder deze strategie loopt een onderneming het risico op onverwachte kosten, inefficiënties en niet voldoende resources om je online winkel op te schalen.

Hier is onze handleiding om de groei van je ecommerce te bevorderen.

Drie belangrijkste factoren bij logistieke planning


Bij de logistieke planning zijn er drie belangrijke aspecten. Dat zijn langetermijndoelen, resources en processen.

  • Langetermijndoelen: Dit omvat klanttevredenheid, beheer van de supply chain en het concurrentievoordeel van je e-commerce
  • Resources: Hoe kun je je zakelijke langetermijndoelen bereiken? Het leveren van meerwaarde en goede klantenservice zijn hierin belangrijk.
  • Proces: Welke proces heb je ingericht om langetermijndoelen te halen?

Waarom heb je altijd een logistiek planningssysteem nodig?

Je financiële situatie verbeteren

Door je logistieke management in orde te houden, kun je het verlies van producten voorkomen door alle verzend transacties veilig te stellen. Je kunt ook recources identificeren waarop je kunt besparen, zoals opslagruimte die je niet (langer) nodig hebt.

Door het inrichten van een nauwkeurig logistiek systeem, kun je je bedrijfskosten onder controle houden en zelfs verlagen. Deze besparingen kun je vervolgens herinvesteren in groei.

De efficiëntie verhogen

Wil je de efficiëntie van je online shop bedrijf verhogen? Logistieke planning is hier uitermate geschikt voor. Door het inventariseren van je materialen en versnellen van het transactieproces kun je de productiviteit binnen je webwinkel verbeteren. Het gebruiken van een logistiek management systeem (LMS) geeft je de mogelijkheid om analyses te maken van het proces.

Deze analyse helpt je bij het inventariseren van je voorraad, waardoor het gemakkelijker wordt om je items te vinden, het transactieproces en de besteltijden worden versneld, waardoor de productiviteit van je bedrijf wordt verbeterd.

Bovendien stelt het prioriteren van deze planning je in staat om technologie te integreren om voorraad en orders bij te houden.

Verbeter je supply chain

Door de verhoogde efficiëntie die wij al eerder noemden, kunnen items snel worden gevonden, wat uiteraard transacties versnelt. Dit betekent dat je webshop onderneming meer orders kan verwerken en verzenden dan voorheen.

Verduurzaming van je online shop

Logistiek plannen kan je webshop daadwerkelijk helpen om minder afval te produceren door het gebruik van overtollige materialen te voorkomen. Dit helpt je om de hoeveelheid afval die naar de stortplaats gaat te reduceren.

Hoe implementeer je een logistieke planning?

Nu we hebben uitgelegd waarom je gebruik zou moeten maken van een LMS, leggen we je uit hoe je dit omzet tot een planning en strategie.

  • Houd je klanten op de hoogte

Hoe transparanter je naar je klanten bent, des te beter. Wanneer een klant constant op de hoogte wordt gehouden van de status van zijn order, vermindert dit zijn onrust na de aankoop.

Een oplossing is Track & Trace, idealiter geïntegreerd binnen je eigen online winkel/ in je eigen huisstijl. In onze meest recente whitepaper werd besproken hoe belangrijk het is om alle tracking informatie geïntegreerd in je eigen omgeving te hebben, in plaats van klanten deze op een site van derden te laten vinden.

  • Gebruik analyses en gegevensverzameling om je resultaten te verbeteren:

Inzicht hebben in je logistieke activiteiten is essentieel om te kunnen verbeteren. Zoals we eerder benoemden kan een LMS, logistiek management systeem, hierbij helpen. Met deze informatie kun je analyses, metingen en inzichten instellen. Met de informatie die hieruit komt, kun je de werkzaamheden gaan verbeteren.

  • Analyseer je concurrenten:

Soms komen de beste ideeën en verbeteringen voort uit het onderzoeken van hoe je concurrenten het doen. Als je weet hoe zij hun transport beheren, kun je hier inspiratie opdoen voor je eigen processen.

  • Leer van de voorkeuren van je klanten:

Het is ontzettend belangrijk om de voorkeuren van je klanten te kennen en hierop in te spelen. Zorg ervoor dat je voortdurend in contact staat met je klantenservice, want zij kunnen je informeren over eventuele klachten en verzoeken.

Krijgen ze bijvoorbeeld vaak verzoeken over ontbrekende bezorgopties of alternatieven? Zo ja, onderzoek dan of en hoe je deze kunt implementeren in je logistieke planning. Luister naar je klanten, dit is de sleutel voor groei.

  • Ontwikkel een crisisplan:

In logistiek management en transport is nooit iets 100% te garanderen. Daarom zullen onvoorziene omstandigheden altijd een rol spelen in je bedrijfsvoering.

In plaats van elk probleem aan te pakken zodra het zich voordoet, kun je jezelf wat speelruimte geven door een crisisplan te ontwikkelen. Op deze manier ben je beter voorbereid om problemen in realtime op te lossen als activiteiten onverwachts anders verlopen dan voorzien.

Haal het optimale uit je ecommerce

Als je op tijd je kwaliteitsproducten wilt leveren aan je klanten, is het implementeren van logistieke planning van groot belang. Van het verbeteren van de efficiëntie van je online shop tot het optimaliseren van je supply chain, is een streven dat je organisatie echt van een 6 naar een 10 kan brengen. Bij Salesupply kunnen we je hierbij helpen door je ecommerce fulfillment uit handen te nemen. Bekijk onze pagina ecommerce fulfillment outsourcing voor meer informatie over ons en onze diensten.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk