Cross-border ondernemen, de term ademt kansen. Kansen die steeds meer e-tailers met beide handen willen pakken. Hebt u al gedacht aan de mogelijkheden die de (grote) buitenlandse markten bieden? Het lijkt logisch, maar onderzoek naar de opties voor uw ecommerce omgeving in het buitenland is essentieel. Twee belangrijke aspecten zijn de customer service en uw fulfillment in het buitenland.

Want: hoe maakt u het voor uzelf rendabel om in het buitenland aan de slag te gaan? Fulfillment en customer service brengen nogal wat kosten mee. En wat moet verkoop in het buitenland opbrengen om dat terug te verdienen? Daarbij moet u ook nog eens competitief in de (buitenlandse markt) blijven, consumenten kijken nu eenmaal vooral naar een scherpe prijs en snelle levering.

Customer Service

U weet zelf hoe lastig het kan zijn als u iemand niet begrijpt. Of dat nu in uw eigen taal of een andere is, is daarbij niet eens van belang. Voor de gehele ervaring in de customer journey is het van belang een positief gevoel aan de klant te geven, dus ook in het contact met de customer service. Een klantenservice in de lokale taal is dan ook onmisbaar. Kies voor native medewerkers, het liefst in het land zelf gesitueerd. Doet u dit niet, dan vergroot u de kans op frictie binnen de communicatie van uw klant met uw customer service medewerker(s). En dat kost geld.

Er zijn voor deze situatie verschillende oplossingen. Zo kunt u er voor kiezen enkele locals in dienst te nemen die de klantenservice voor u afhandelen. Zij leveren met een training de door u en de klant gewenste – native – kwaliteit. Nadeel aan deze oplossing is dat deze vaak een behoorlijke investering vraagt. Een andere, en misschien meer reële, oplossing is een shared model voor uw buitenlandse customer service. Een partij die in het buitenland uw klantenservice kan verzorgen, op een schaalbare en rendabele manier.

Fulfillment

Consumenten, ook in het buitenland, kijken vaak alleen naar twee dingen: hoe snel u kunt leveren en hoe goedkoop u bent. Fulfillment is dan ook een van de grootste uitdagingen van cross-border ondernemen. Bent u een dag trager dan de lokale concurrent of verstuurt u met flinke verzendkosten, dan loopt u veel omzet mis.

In beginsel kan het een optie zijn vanuit een centraal warehouse globaal te versturen, maar bedenkt u zich eens het volgende: wat zijn – na een testperiode – uw hardlopers in een land? U kunt die wellicht in een lokaal fulfillment center leggen en daarmee uw verzendkosten en levertijden drukken. Dat maakt u meer competitief.

Met die gedachte heeft Salesupply een netwerk van fulfilment centers opgezet. Met deze schaalbare oplossing verkoopt u meer en levert u sneller. U heeft als online ondernemer slechts beperkte resources nodig waardoor het ook voor dat wat kleinere e-tailers makkelijker mogelijk wordt de stap naar het buitenland te zetten.

Voorbereiding

Goede voorbereidingen en degelijk onderzoek zijn essentieel. Wellicht zijn hardlopers de fulfillmentoplossing voor u en kunt u daarmee het buitenland tackelen. Let wel, vergeet ook de andere zaken in uw internationale verkoopproces niet. Aarzel niet om voor meer informatie contact met ons op te nemen.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk