Als je regelmatig onze blog bezoekt, dan weet je dat wij een groot voorstander zijn van de groei van cross-border ecommerce. We hebben het al eerder gehad over de uitdagingen van internationale klantenservice en internationale fulfillment, maar er komt meer bij kijken. Wat te denken van bijvoorbeeld facturatie, payments en wettelijke compliance? We spraken met Simone De Ruosi, CEO van onze partner Go Global Ecommerce, over de transactionele uitdagingen van cross-border ecommerce.

Go Global Ecommerce is een Merchant of Record (MoR) en een expert in transactionele cross-border operaties. Kort gezegd is een MoR een juridische entiteit voor online verkoop, die door een financiële instelling gemachtigd is om online creditcard- en debetkaart-payments te verwerken. Het fungeert in feite als tussenpersoon tussen de verkoper en de eindafnemer en als een juridische entiteit voor e-commerce. Het MoR is ook verantwoordelijk voor de inning van belastingen op online transacties, de afhandeling van terugbetalingen en de annulering of terugboeking van transacties.

Simone, kun je ons iets meer vertellen over transactionele cross-border uitdagingen?

Wereldwijd verkopen betekent dat voor elke markt aan andere juridische en fiscale vereisten moet worden voldaan. Btw of omzetbelasting, privacybeleid, betalingsvoorschriften, voorwaarden, milieubelastingen, webbelastingen, industrievoorschriften… Dat zijn enkele van de elementen waarmee je rekening moet houden voor elke locatie. De architectuur die je hiervoor moet bouwen is een uitdaging en zeer complex. Over het algemeen leidt die architectuur middelen af van de kernactiviteiten van merken en verkopers.

Het steeds veranderende labyrint van online payments

Met de opkomst van e-handel en fintech zijn er nu tientallen beschikbare opties voor payments. Dit verandert het gedrag van de consument in de toekomst en per regio. Om cross-border succesvol te zijn, moet jouw webwinkel de lokaal aangeboden betaalmogelijkheden benutten. Dit vereist niet alleen een voortdurende monitoring van de markt. Het betekent ook dat je voortdurend bezig bent met het opzetten van, onderhandelen over en installeren van een toenemend aantal betaalmethoden.

Last but not least: facturatie

Het opstellen van facturen en creditnota’s, het beheer van de administratie en de boekhouding, het afstemmen van de payments met de uitgereikte fiscale documenten. Dit zijn basisverrichtingen van elke onderneming en vaak beschouwen de belanghebbenden van de onderneming deze als vanzelfsprekend.

Bij cross-border ecommerce is het echter veel complexer dan je verwacht. Het gaat om het afstemmen van fiscale documenten met verschillende geografieën, valuta’s en fiscale voorschriften met meerdere betalingsbronnen. Het is duidelijk niet zo eenvoudig.

Net als bij klantenservice en fulfillment voegt het internationaliseren van je e-commerce ook complexiteit toe aan alle transactionele operaties. Om het goed te doen heb je twee opties. Je moet een deel van je middelen investeren in het opbouwen van deze expertise en de operaties intern uitvoeren. Maar je kunt er ook voor kiezen om samen te werken met een externe expert zoals Go Global Ecommerce om te garanderen dat je up-to-date en lokaal relevant bent.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk