De ecommerce markt in de VS werd in 2021 op $ 599,2 miljard geschat, daarmee is het de op een na grootste markt na China.

Bovendien wordt verwacht dat de wereldwijde ecommerce industrie tegen het einde van dit jaar $ 5,5 biljoen waarde zal zijn. Het vooruitzicht is dat deze enorme groei (die begon met de pandemie van het coronavirus) zich zal voortzetten in de nabije toekomst.

Dit is natuurlijk goed nieuws voor ecommerce stores en retailers, die kunnen profiteren van de toegenomen vraag naar hun producten. Een aanhoudende groeiende vraag kan echter ook problemen veroorzaken op het gebied van schaalbaarheid. Vooral als het gaat om het order fulfillment en de logistieke kosten.

Daarom lichten we hieronder enkele veelvoorkomende fulfillment kosten uit, zodat je je potentiële fulfillment kosten kunt begrijpen en een weloverwogen beslissingen kunt nemen over hoe je je fulfillment proces invult.

Wat zijn order fulfillment kosten?

Order fulfillment is het volledige proces van het verkoopmoment (dat in het geval van ecommerce online is) tot de daadwerkelijke levering van een fysiek product.

Order fulfillment bestaat uit een aantal punten, die ieder verschillende kosten met zich meebrengen. In het algemeen verwijzen order fulfillment kosten naar de verschillende uitgaven voor het verwerken, verpakken en verzenden van producten.

Uiteraard moeten deze kosten intern worden berekend en beheerd wanneer je de bestellingen zelf afhandelt. Door het proces uit te besteden kun je gebruikmaken van gespecialiseerde fulfillment expertise. In dit geval betaal je een enkele vergoeding voor de exacte service waar je om hebt gevraagd.

Fulfillment services kunnen alle stappen en processen afhandelen die verband houden met ecommerce sales: van orderverwerking en management, tot verpakking, distributie en de verzending.

Zoals we al hebben aangegeven, biedt het uitbesteden van fulfillment aan een deskundige derde partij tal van voordelen op het gebied van kwaliteit en transparantie. Tegelijkertijd kan het je helpen kosten te besparen – afhankelijk van je prijsmodel, de aard van je producten, en de volumes die je verzendt.

Het is belangrijk om de kosten tot in detail te begrijpen, zodat je de juiste fulfillment partner voor je ecommerce store kunt selecteren.

Ecommerce fulfillment kosten uitgelicht

In het volgende gedeelte gaan we de meest relevante ecommerce fulfillment kosten uitlichten. Dit zijn onder meer:

#1. Inventarisatie en opslag

Je kunt je fulfillment partner vragen om producten namens jou op te slaan, maar de artikelen moeten eerst worden ontvangen, gelost en worden gecontroleerd op kwaliteit.

Dit wordt inkomende verzending genoemd, en de kosten hiervoor worden waarschijnlijk per uur, of per pallet of eenheid, in rekening gebracht.

Als we het over directe opslagkosten hebben is dit waarschijnlijk een van de grootste kostenposten. Opslagruimte kan aardig wat kosten voor fulfillment providers. Bedrijven die meerdere fulfillment centers op verschillende locaties aanbieden hebben echter meer ruimte en kunnen daardoor scherpere prijzen aanbieden.

Sommige van deze kosten worden in rekening gebracht per vierkante meter, dus het kan zijn dat je behoorlijk betaalt voor grotere artikelen. Het is daarom belangrijk om dergelijke details door te nemen en de markt te vergelijken voordat je een beslissing neemt.

#2. Pick & Pack en verpakkingskosten

Als je de volledige verantwoordelijkheid voor je ecommerce fulfillment hebt uitbesteed, moeten de producten – zodra een bestelling is verwerkt – uit de opslag worden gehaald en worden verpakt voor verzending.

Je provider brengt pick & pack-kosten dus meestal per ‘pick’ in rekening. Daar kunnen extra kosten bijkomen wanneer bestellingen worden gewijzigd voorafgaand aan de verzending.

Fulfillment services bevatten bijna altijd verpakkingskosten, vooral wanneer providers de voorraad dozen en enveloppen gebruiken die in hun fulfillment centers zijn ondergebracht.

Dit kan al dan niet in rekening worden gebracht als extra kosten. Dit is dus iets dat je moet controleren als onderdeel van je overeenkomst.

#3. Verzendkosten

Een andere belangrijke kostenpost is verzending. Maar het goede nieuws is dat je, door samen te werken met ervaren fulfillment bedrijven, gebruik kunt maken van hun grote volumedeals – met aanzienlijke kortingen als resultaat.

Dit resulteert over het algemeen in lagere verzendkosten, vooral bij de verkoop van producten in het buitenland en bij het gebruik van verschillende fulfillment centers wereldwijd.

Uiteindelijk zijn de totale kosten per te verzenden bestelling afhankelijk van het gewicht, het serviceniveau en de afgelegde afstand van een pakket. Zo kun je, door samen te werken met fulfillment providers die distributiecentra op verschillende locaties hebben, de kosten verlagen.

Vergis je niet; het is vrijwel onmogelijk om dergelijke deals of kortingen te krijgen wanneer je onafhankelijk werkt, vooral als je een kleine of startende ecommerce store runt.

#4. Retourkosten

Retourzendingen vertegenwoordigen belangrijke ecommerce- en fulfillment kosten.

Volgens sommige onderzoeken wordt minstens 30% van alle online bestelde producten geretourneerd, dit in vergelijking met slechts 8,89% van de artikelen die in fysieke winkels zijn gekocht. Het is daarom belangrijk om inzicht te hebben in dergelijke kosten en om een plan te hebben hoe deze te minimaliseren. Een extern fulfillment center kan hierbij helpen.

Bij het overwegen van de mogelijke kosten van retourzendingen, moet je rekening houden met verwerking, reconditionering (waar nodig) en retourzending. Deze factoren spelen elk een rol in het totale bedrag dat je betaalt.

Meestal worden retourkosten per bestelling in rekening gebracht. Er zijn echter ook providers die deze opnemen als onderdeel van de pick & pack-kosten.

Houd er ook rekening mee dat de meeste vervoerders en logistieke bedrijven internationale retourzendingen actief ontmoedigen door te hoge verzendkosten voor retourzendingen in rekening te brengen. Dit kan een uitdaging zijn als je onafhankelijk werkt. Dit kan je oplossen door rechtstreeks samen te werken met fulfillment providers die lokale retouradressen aanbieden in verschillende landen.

Op deze manier kun je profiteren van lokale retourkosten en bulkretourzendingen, waardoor je op lange termijn mogelijk veel kunt besparen!

Tot slot

Uiteindelijk zijn er tal van tarieven en kosten verbonden aan order fulfillment. Het is van groot belang om deze tot in detail te begrijpen om de winstgevendheid te optimaliseren.

Samenwerken met een externe fulfillment provider kan hierin een uitkomst bieden. Deze partijen combineren een of meerdere fulfillment services in een op maat gemaakt pakket, dat tegen een transparante prijs in rekening wordt gebracht.

Dit helpt ook bij het optimaliseren van de waarde die je voor je geld krijgt, vooral wanneer je serviceproviders vindt die niet veel verborgen kosten bevatten.

Uiteindelijk is het ook belangrijk dat je de kosten voor eigen fulfillment berekent en de prijzen met externe leveranciers vergelijkt. Hierdoor ben je in staat een weloverwogen beslissing te nemen die je ecommerce store ten goede komt.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk