We hebben allemaal de angstaanjagende beelden gezien van de enorme vrachtverkeer files bij de Britse grens en we hebben de updates gelezen waarin grote koeriers aangekondigd hebben hun werkzaamheden van Europa naar de VK en van de VK naar Europa op te schorten. Hoog tijd voor een gesprek met expert Ludo Verlinden, Global Business Development Manager Fulfilment bij Salesupply.


Ludo, hoe staat het er nu voor met de Brexit, hoe erg is het?

“Het regent inderdaad zorgwekkend nieuws omtrent cross-border logistiek en Brexit. Dat de Brexit eraan zat te komen was duidelijk, maar hoe en wat is een lange tijd erg vaag gebleven. Te lang kunnen we nu wel concluderen. In december kregen we de eerste voortekenen te zien en toen Brexit in januari volledig van kracht was, werd de schade pas echt duidelijk.”

“Het is zelfs zo erg dat ambtenaren van het Britse ministerie van Internationale Handel, Britse organisaties die producten exporteren naar de EU adviseren om binnen de EU bedrijven op te richten om zo de cross-border problemen te omzeilen.”

Wat is precies het probleem?

“Voor de verkoper zijn de voornaamste problemen vertragingen, extra kosten en de verschillende procedures. We hebben 4 hoofdthema’s geïdentificeerd die de meeste Brexit-hoofdpijn veroorzaken:

1 Papierwerk en vertraging bij de douane

Sinds de Brexit, zijn zowel vervoerders als bedrijven verplicht om bepaalde informatie aan de douane te verstrekken. Hun IT-systemen zijn echter niet altijd in staat om deze informatie te verwerken. Voor elk pakket moeten vervoerders HS-codes, land van herkomst, GB EORI-nummers, GB btw nummers en een commercial invoice (zowel op papier als digitaal) verstrekken. “

Welke gegevens moeten op een commercial invoice worden vermeld?

“In het geval dat een pakket vanuit Europa naar het VK wordt verzonden, moet de commercial invoice het volgende bevatten: land van herkomst, verkoopwaarde betaald door de eindgebruiker, verkopergegevens, ontvanger NAW informatie, GB btw, GB EORI nummer DDP verzonden.

Deze gegevens zijn niet onmogelijk te achterhalen, het probleem ligt bij de systemen van de vervoerder, de ondernemer of beide. Als je deze gegevens niet in jouw systemen (WMS, TMS of ecommerce back-end) hebt verwerkt, wordt het pakket tegengehouden bij de douane en dit zorgt voor vertragingen en ontevreden klanten.

2 BTW

Sinds Brexit moeten bedrijven 20% btw innen (in het geval van levering vanuit EU naar het VK) en moeten ze zich registreren om een lokaal btw-nummer te verkrijgen. Dit nummer wordt gebruikt voor de kwartaal btw administratie in het VK en voor het indienen hiervan bij HMRC.

Wanneer bestellingen het bedrag van £135 overschrijden, wordt het lastig. Onder dit bedrag betaal je periodiek de btw, maar voor orders boven dit bedrag moet de btw en evt import toeslagen volledig worden betaald voordat het pakket wordt bezorgd.

Hiervoor heb je een vervoerder nodig die dit kan voorfinancieren. Een zogenaamde DDP (duty delivered paid) vervoerder. Veel vervoerders bieden deze service niet aan vanwege de vereiste douane-deposito’s bij HMRC.”

Hoe zit het met vervoerders die deze service niet bieden, kunnen ze nog steeds opereren?

“Dat kan, deze manier van werken heet DAP (voorheen bekend als DDU), maar is verre van ideaal. Werken met een DAP-vervoerder betekent dat de klant de btw moet betalen voordat hij zijn bestelling fysiek ontvangt. Dit zijn onverwachte kosten voor de klant die zeker voor ontevredenheid zullen zorgen.

Voor bedrijven betekenen DAP-zendingen dat ze hun klantenserviceteam mogen uitbreiden, veeleisende klanten zullen deze onaangename financiële verrassing niet waarderen.

Ik ken een online modemerk dat letterlijk een werknemer heeft aangesteld die alle Britse bestellingen met een bedrag boven de £135 handmatig verwijdert.

3 Extra kosten en toeslagen

De Brexit heeft zakendoen over de grens zeker duurder gemaakt. Als de administratieve en fiscale regels alleen al niet lastig genoeg waren, heffen vervoerders nu toeslagen voor verzending van – en naar het VK. Van de EU naar het VK zijn toeslagen van €20 normaal en van het VK naar de EU liggen die toeslagen nog hoger. Daarom adviseren de export ambtenaren van de Britse regering Britse bedrijven dan ook om een deel van hun activiteiten naar de EU te verplaatsen.

De meeste producten die in cross-border ecommerce worden verkocht, worden buiten de EU geproduceerd. Dit veroorzaakt een absolute export nachtmerrie voor Britse bedrijven die zaken doen met de EU. Britse bedrijven die vanuit Azië naar hun warehouse in het VK verzenden en van daaruit hun EU fulfillment uitvoeren, moeten nu twee keer import toeslagen moeten betalen! Dat is de reden waarom veel Britse bedrijven hun strategie wijzigen. Velen verzenden een deel van hun producten rechtstreeks vanuit Azië naar een warehouse binnen de EU en het andere deel naar het warehouse in het VK.

4 Covid-19

Laten we niet vergeten dat deze historische gebeurtenis plaatsvond tijdens een andere historische gebeurtenis, de COVID-19 pandemie. Dit is belangrijk omdat vervoerders momenteel een pakketvolume verwerken dat ze pas in 2025 verwacht hadden te verwerken – zonder dat ze hun workforce hierop hebben kunnen aanpassen. Ze werken op maximale capaciteit, zonder de extra operationele werklast die Brexit met zich meebrengt.

Hoewel veel grenzen al of gedeeltelijk gesloten zijn, worden de wachttijden bij de douane steeds langer, wat frustraties veroorzaakt bij veeleisende online consumenten. “

Wat kunnen cross border bedrijven, met alle uitdagingen die je zojuist noemde, doen aantrekkelijk te blijven voor hun internationale klanten?

“Als je alle bovenstaande uitdagingen zo leest, lijkt het inderdaad op het einde van cross-border e-commerce, maar zo erg hoeft het niet te zijn. We hebben twee oplossingen waarmee cross-border ecommerce business kan blijven draaien:

1- Cross-border levering

Als je om strategische of operationele doeleinden pakketten cross border wilt blijven verzenden, zorg er dan voor dat je:

  • het papierwerk en de systemen op orde hebt
  • samenwerkt met een vervoerder die dit ook op orde heeft: een vervoerder met een goede douane-infrastructuur
  • ervoor zorgt dat jouw carrier DDP kan verzenden, vooral voor bestellingen van meer dan £135
  • vervoerder geen onredelijke toeslagen in rekening brengt

Vanuit Salesupply adviseren we onze klanten met de volgende optie:

2 – Go local

Besteedt jouw fulfillment uit in het VK of (voor Britse bedrijven) in de EU. Het lijkt misschien een gedoe, maar tegenwoordig is dat niet het geval omdat de meeste systemen plug-and-play zijn.

Het lokaal uitbesteden van jouw fulfillment heeft twee grote voordelen:

  • 24-uurs levering, vrijwel onmogelijk als je internationaal verzendt en zo belangrijk om te concurreren in ecommerce
  • Lagere bezorgkosten omdat je lokaal verzendt

Voor EU-bedrijven vanaf £4-4,5 voor 24-uurs levering op het vasteland van het VK
Voor Britse bedrijven vanaf € 4-5 voor 24-uurs levering in de grootste Europese ecommerce markten.”

Laat je klanten niet wachten en neem vandaag nog contact met ons op!

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk