Of het nu gaat om een plek in de zon, je eigen huis of je strategie voor het afhandelen van ecommerceorders, de locatie is alles.

Het maakt niet uit of je een start-up hebt, een small business, een middelgroot bedrijf of je bent marktleider, de locatie(s) van je fulfillmentcentrum kunnen een enorme impact hebben op de groei.

Laten we dus eens kijken naar de verschillende aspecten waarmee je rekening moet houden om ervoor te zorgen dat je klanten elke keer weer tevreden zijn.

Waarom is je fulfillmentlocatie van belang?

Voordat we je helpen bij het kiezen van de ideale locatie, is dit waarom het waarschijnlijk belangrijker is dan je denkt:

  • Bepaal je eigen verzendkosten

Het doel is uiteraard om je bestellingen zo snel mogelijk bij klanten af te leveren. De opkomst van next day delivery heeft een enorme druk uitgeoefend op online winkels om hun aanpak te verbeteren in termen van hoe snel ze hun goederen bij de consument kunnen krijgen zodra ze op de afrekenknop hebben geklikt.

Naast dat hierover niet te onderhandelen valt, is het hebben van een strategische locatie ook ongelooflijk belangrijk om de verzendkosten laag te houden, want je wilt zo mogelijk dure – en internationale leveringen vermijden.

De locatie is dus van cruciaal belang in de algehele verzendstrategie, omdat deze ervoor zorgt dat bestellingen (vooral grotere volumes) binnen een geschikte straal van de plaats van uitvoering zijn.

  • Het is belangrijk voor toekomstige uitbreiding

Je wilt natuurlijk dat je bedrijf groeit en als het sneller gaat dan verwacht, moet je het orderverwerkingsproces aanpassen en opschalen. Dit betekent extra opslagruimte toevoegen aan uw bedrijfsnetwerk, zodat u aan de groeiende vraag kunt voldoen.

Dit is waar locatie bijzonder belangrijk is, omdat hetzelfde niveau van snelheid en service moet blijven bieden dat je klanten gewend zijn.

Bovendien moet ook rekening worden gehouden met toekomstige internationale expansie, aangezien dit van groot belang is in ecommerce.

Als je magazijn zich bijvoorbeeld in het VK bevindt, heb je ook een alternatief magazijn nodig, bij voorkeur in Europa. Of stel dat je in Nederland bent gevestigd en naar Zuid-Europa wilt verzenden. In dit geval zou je moeten overwegen om nog een magazijn in dat gebied te openen, zodat je ook kunt concurreren als een local.

Vier factoren om te helpen kiezen:

Afhankelijk van je bedrijf en individuele omstandigheden, zijn hier vier bepalende factoren waarmee je rekening moet houden:

  • Waar zijn je klanten gevestigd?

Waar je klanten zich bevinden, is een van de meest cruciale punten bij het kiezen van de locaties. Daarom is het zo belangrijk om een globaal idee te krijgen van waar de meerderheid van de klanten bestellen om een soepel afhandelingsproces van begin tot eind te garanderen.

Hoe duur of snel de bestellingen zijn om te verzenden, hangt allemaal af van hoe ver ze moeten reizen om hun eindbestemming te bereiken. Wat betekent dat hoe meer verzendzones de bestellingen moeten passeren, hoe hoger de kosten.

  • Bied je gratis verzending aan?

Of je gratis verzending aanbiedt, hangt allemaal af van de uitvoeringslocatie. Dit komt omdat, wanneer je klanten de gratis optie aanbiedt, het grootste deel van de verzendkosten op je schouders legt. In dit geval betekent het dat een gunstig gelegen locatie essentieel is om de kosten laag te houden en ervoor te zorgen dat je het aanbod kunt blijven aanbieden.

Stel bijvoorbeeld dat je locatie Londen is. Je kunt gratis bezorging de volgende dag aanbieden aan alle klanten binnen de transportradius. Dit garandeert niet alleen een snelle bezorgservice aan een grote groep mensen, maar het verlaagt ook de kosten aan jouw kant.

  • Levertijd is cruciaal

We schreven al hoe snelle levering steeds belangrijker wordt voor webshops. In feite heeft de meerderheid van de consumenten een zeer beperkte wachttijd voor bestellingen van praktische en huishoudelijke artikelen en verwachten ze dat hun pakketten binnen 24 uur in huis zijn dankzij ecommercereuzen zoals Amazon, Cdiscount en Zalando. Als je op deze marktplaatsen verkoopt of ermee concurreert, dan is dat des te belangrijker.

Tenzij wat je verkoopt erg niche of op maat is, kun je wegkomen met langere wachttijden. Zorg ervoor dat wanneer je de leveringsbeloften stelt, je deze ook nakomt.

  • Wat is het beste voor jou?

In het algemeen is een fulfillmentlocatiecentrum essentieel voor de goede werking van een ecommerce winkel. Het is dus van vitaal belang dat je ervoor zorgt dat je centra kosteneffectief zijn, rekening houden met de levertijd en zich niet in de middle-of-nowhere bevinden.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk