PERSBERICHT – MAART 7
Een schaalbare, gelokaliseerde groeistrategie met vijf fulfillment centers
Karo Healthcare, voorheen Karo Pharma, heeft zijn Europese Europese ecommerce fulfillmentactiviteiten voor meerdere brands uitbesteed aan Salesupply. Samen met Karo Healthcare heeft Salesupply een schaalbare pan-Europese fulfillment strategie ontwikkeld die is geoptimaliseerd voor internationale groei. Door vanuit vijf fulfillment centers te werken worden levertijden verkort, verzendkosten verlaagd en speelt Karo Healthcare in op lokale voorkeuren.
Karo Healthcare is een Zweedse farmaceutische producent van consumentenmerken, zoals Alpha Foods en Nutravita (voedingssupplementen en gezondheidsvoeding), Remescar (huidverzorging) en Satin Natural (huidverzorging). Het bedrijf richt zich vooral op de digitale markt.
Voorafgaand aan het partnership met Salesupply was de fulfillment per merk geregeld en soms zelfs per markt. Deze constructie was complex en inefficiënt, het paste niet bij de internationale expansie ambities van Karo Healthcare
Internationale expansie
“We waren actief op zoek naar een fulfillmentpartner die paste bij onze ambitie om internationaal uit te breiden en te groeien,” aldus Pieter-Jan Priem, Head of Digital Commerce bij Karo Healthcare. “Salesupply heeft ecommerce fulfillment centers in alle markten waar we actief zijn en in de markten waar we ons willen vestigen. Ook biedt Salesupply een geïntegreerd fulfillmentplatform met één totaaloverzicht voor dagelijks beheer en rapportage. Dit vereenvoudigt het proces enorm.”
Concurreren als een lokale speler
Als specialist in cross-border ecommerce, zoekt Salesupply altijd naar de ideale combinatie van gecentraliseerde en gedecentraliseerde fulfillment. “Toen Karo Healthcare contact opnam, was het duidelijk dat er een enorme winst te behalen viel in het vereenvoudigen en efficiënter inrichten van hun fulfillmentoperatie,” aldus Ludo Verlinden, Global Sales Manager at Salesupply.
Samen met Karo Healthcare ontwierp Salesupply een strategie met fulfillment centers in Nederland, België, Duitsland, Italië en Spanje. Het doel was om de levertijden en -tarieven te optimaliseren en rekening te houden met lokale voorkeuren. In Spanje en helemaal in Italië was er bijvoorbeeld een sterke voorkeur voor cash-on-delivery (COD). “Voor de Italiaanse markt maakt het echt verschil als je COD aanbiedt als bezorgoptie,” aldus Ludo. “COD is alleen wel administratief intensief. Daarom boden we Karo Healthcare ons COD-beheer aan als value-added service. En het werkt: het aantal orders in Italië is flink toegenomen, met name door COD.”
Minder complexiteit
Alle warehouses zijn verbonden met het efulfillmentplatform van Salesupply. Daardoor hoeft Karo nu geen vijf verschillende fulfillment centers met verschillende processen, facturatie- en rapportagemethoden te beheren. Alle fulfillment centers hebben dezelfde werkwijze en Karo Healthcare heeft één contactpersoon en één facturatieoverzicht.