Met vestigingen door heel Europa, China, de VS, Rusland en Brazilië beschikt Salesupply over een groot en interessant internationaal netwerk van ECommerce professionals. Door lokale aanwezigheid in diverse sleutelmarkten hebben wij toegang tot lokale kennis en markt-insights. Jeroen Leenders, directeur van Salesupply Nederland, zit sinds een paar maanden in Barcelona op het Spaanse kantoor van Salesupply. Wat maakt de Spaanse markt eigenlijk interessant voor Nederlandse ondernemers? Wij stelden hem een aantal vragen.
Je bent directeur van Salesupply Nederland, toch heb je gekozen om het Nederlandse Wijchen voor het Spaanse Barcelona te verruilen. Hoe kwam je tot deze beslissing?
Bij Salesupply kijken we altijd goed naar kansen voor export van onze klanten in Europa en daarbuiten. Spanje en Italië zijn op dit moment de kroonjuweeltjes van Europa. Naast dat het grote markten zijn qua inwonersaantallen (Spanje: 47 miljoen, Italië: 60 miljoen) zijn het ook upcoming markten op het gebied van ECommerce. In Spanje groeide de online bestedingen in 2014 met bijna 20%. Dit zijn groeipercentages waar we in Nederland alleen nog van kunnen dromen. Zakelijk gezien is de markt dus erg interessant. Daarbij moet ik zeggen dat ons kantoor in Barcelona is gevestigd, een fantastische stad om te werken en te wonen. Ik nodig vaak zakenrelaties uit om hier zelf de sfeer en de zakelijke opportunity’s te proeven en iedereen maakt daar dankbaar gebruik van. En terecht! Verder ben ik minimaal een keer per maand voor een week in Nederland. Zo combineer ik mijn werkzaamheden tussen deze twee landen en dat bevalt erg goed.
Wat maakt de Spaanse markt zo spannend voor Nederlandse bedrijven?
In de Spaanse ECommerce markt zit nog “lucht”. Dit betekent dat de online competitie nog niet zo groot is. Het kopen van traffic is nog betaalbaar. Daar waar een click in Nederland voor een bepaald keyword 0.60 euro kost, is de prijs hier 0,25 euro. Je kunt dus relatief goedkoop je bezoekers inkopen terwijl de kosten per order nog goed te overzien zijn. Je kunt dus nog geld verdienen door gezonde marges te maken. Ook is het mogelijk om in zoekmachines snel organische resultaten te behalen. En, zoals eerder aangegeven, er wonen drie keer zoveel mensen dan in Nederland. Met andere woorden: als je wilt instappen dan moet het nu! Over twee of drie jaar zit Spanje op het niveau van Nederland, of is het verder, en dan ben je te laat. Now is time to market!
Wat valt je op nu je ter plekke in Spanje bent? Weetjes, klantengedrag, cultuur…?
Eigenlijk zit de online markt simpel in elkaar. Consumenten kopen via Creditcard of Paypal of kopen niet als ze een site niet vertrouwen. Een goed gelokaliseerde site is dus een must. Ze spreken geen vreemde talen, soms een klein beetje Engels, maar lokale support is essentieel voor het succes. Daarnaast is mobiel bestellen via Ipad of smartphone populair. Je ontkomt niet aan een mobiele of in ieder geval responsive site. En that’s it! Spanje is geen land van moeilijkheden of beren op de weg. We hebben inmiddels heel wat partijen hier geïntroduceerd en allen zijn groeiende en enthousiast over de resultaten.
Is de Markt in Spanje door de gevolgen van de crisis niet nog in recessie?
De Spaanse markt is door zijn sterke herstel juist weer een groeimarkt geworden. De groei van het BIP van 1.6% is zelfs groter dan in Duitsland (1.2%), Frankrijk (0.4%), Italië ( -0.3%) en Nederland (1%). De Spaanse consument begint weer vertrouwen in de economie te krijgen en de omzet van de detailhandel stijgt.
Spanje is de grootste ECommerce markt van Zuid- Europa. In de vorige week gelanceerde 2015 Global Retail ECommerce Index staat Spanje nu op plaats 18. In 2013 kwam het land niet eens voor in de ranking. Bovendien kan een Spaanstalige website ook een handig uitganspunt zijn om de Portugese en Latijns-Amerikaanse markt te verkennen. Als klap op de vuurpijl zijn de kosten voor online marketing in vergelijking met andere Europese landen, bijvoorbeeld Duitsland en Groot-Brittannië, tot soms wel tien keer lager.
Kopen Spanjaarden überhaupt op niet-Spaanse websites?
Ja hoor. In Spanje is de acceptatie van buitenlandse webshops vrij hoog, vooral als ze bekende merken verkopen. Cijfers van PayPal en Ipsos uit 2014 laten zien dat 63% van de Spaanse online shoppers cross-border winkelen, in 90% van de gevallen binnen de EU. Buiten de EU zijn China en de VS geliefde bestemmingen.
Wat kan de verkoper doen om het vertrouwen van de Spaanse consument te winnen?
Naast een goede vertaling en een lokaal adres en telefoonnummer is het belangrijk om de gewenste betaalmethodes te bieden. In Spanje zijn dat Credit Cards (28%) en Paypal (53%). Ook het Spaanse Keurmerk Confianza Online is een aanrader. Verder is het zaak om veel correcte en duidelijke uitleg over producten, verkoopvoorwaarden, levering, retouren en klantenservice aan te bieden. Kort gezegd: grondig lokaliseren, en dat gaat uiteraard veel verder dan vertalen.