Een van de interessantste sectoren wereldwijd is de online fashion industrie. Grote online pure players als ASOS, Zalando en Boohoo.com veroveren de online wereld, maar ook fysieke retailers als Zara en JD Sports blijven niet achter. Toch blijft fashion ecommerce een uitdagende business. Consumenten moeten de keus om kleding te passen opgeven en kiezen voor een geheel andere beleving. Door de wereldwijde pandemie is de omzet in de fashion industrie met 26,5% gestegen, de keus tussen online of offline shoppen wordt voor vele consumenten zo veel makkelijker gemaakt. Doordat de consument gedwongen wordt om online te bestellen blijft ook het aantal retouren zich opstapelen. Voor vele organisaties vormt dit een probleem, het zorgt vaak voor veel werk en uitdagingen bij fulfillment centers. Is jouw organisatie klaar voor de toenemende groei in fashion ecommerce? Wij geven je 5 succesbepalende KPI’s in fashion ecommerce waar je mee aan de slag kunt.
1. Conversiewaarden
Wanneer je als retailer start met het verkopen in een nieuwe markt, moet je je verwachtingen aanpassen aan de lokale realiteit. De gemiddelde conversieratio kan namelijk erg verschillen per land. Een Duitse retailer, die gewend is aan de gemiddelde conversie in Duitsland, kan dus niet verwachten dat zijn Italiaanse business binnen no-time hetzelfde conversieratio bereikt. De gemiddelde conversieratio in fashion ecommerce ligt momenteel op 2,32%.
2. Bounce Rate
Vele ecommerce bedrijven steken veel tijd en moeite in het genereren van traffic op de website. Toch leidt veel traffic niet altijd tot meer sales. Wanneer er een verschil zit in de verwachting van de bezoeker en wat zij vinden op jouw landingspagina wanneer zij deze bezoeken, zullen zij je website al gauw weer verlaten. Het gemiddelde bounce percentage in fashion ecommerce ligt op 51,64% (IRP/statistics 2021).
Tip: Investeer in de landingspagina’s van jouw website en zorg ervoor dat deze overeenkomen met de verwachtingen van je bezoeker. Houdt hierbij de voorkeuren van je (lokale) publiek in gedachte, net als de verwachtingen die je voor jezelf creëert bij het opstellen van de campagnes. Usability and content are the key to success!
3. Verlaten winkelmandjes
Consumenten die hun bestelling niet afronden en de winkelwagen verlaten, een bekende uitdaging voor vele online retailers. Gemiddeld wordt 68,3% van de winkelwagens in fashion ecommerce verlaten, de aankoop wordt niet afgerond en de consument verlaat de webshop. De voornaamste reden waarom de winkelwagen verlaten wordt vindt plaats in het checkout proces, de consument komt erachter dat de verzendkosten te hoog zijn of moest een account aanmaken om de betaling af te ronden.
Tip: Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee kunt houden bij het inrichten van het checkout proces om ervoor te zorgen dat de consument niet afhaakt. Transparantie is belangrijk! Zorg ervoor dat je te allen tijde duidelijk bent over de verzendkosten, verzendtijden en de totale prijs. Ongewenste verrassingen zullen de consument wegjagen.
Houd het bestelproces simpel. Zorg ervoor dat er niet teveel informatie op één pagina staat, verspreid dit over meerdere stappen zodat de drempel om verder te gaan per stap verkleind wordt. Tot slot, zorg dat consumenten gebruik kunnen maken van de lokale betaalmethoden waar zij aan gewend zijn, zo kunnen zij snel en vertrouwd de bestelling af ronden.
4. Verzendkosten en bezorgopties
Online fashion consumenten over de hele wereld hechten veel waarde aan gratis verzending, het is zelfs een van de belangrijkste beslissingsfactoren om bij een website te bestellen. Maar ook de levertijden spelen hierin een grote rol en de verwachtingen van de klanten blijven sterk toenemen. De opkomst van ‘same-day delivery’ is niet meer weg te denken en zelfs 37% van de consumenten wereldwijd geeft aan bereid te zijn extra te betalen voor deze bezorgoptie. Om te kunnen voldoen aan de torenhoge leververwachtingen van jouw consumenten, is het van belang dat jouw (internationale) efulfillmentproces goed op orde is.
Tip: efulfillment zou een van de priotiteiten moeten zijn in je (cross-border) ecommerce strategie. Door alle opties rondom het stroomlijnen van je leveringen en retouren in de buitenlandse markten af te wegen, kun je eenvoudig kosten reduceren en efficiëntie bevorderen.
Het opereren in een buitenlandse markt kan vele kansen met zich meebrengen. Maar, iedere markt heeft zijn eigen wensen en behoeften en heeft een andere benadering nodig. Een internationale fulfillment provider beschikt over alle kennis en tools om jouw organisatie te helpen met de internationale uitbreiding. Profiteer van het grote netwerk en verzend lokaal waardoor je goedkoper en sneller kan verzenden.
5. Klantloyaliteit (Repeat Buyers)
Een ding is zeker, klanten komen enkel terug wanneer hun ervaring met jouw webstore goed is. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 51% van de consumenten nooit meer terugkomt als zij een negatieve ervaring hebben gehad. Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat je jouw klanten de perfecte customer experience biedt. Enkele factoren die hierin een rol spelen zijn: gebruiksvriendelijkheid, korte levertijden, native klantenservice, transparantie in kosten, een duidelijke maar simpele retourservice en uiteraard een goed bereikbare after sales service. Stop genoeg tijd in het verbeteren van de customer experience, want loyale klanten leveren het meest op!
Tip: Investeer in een customer loyalty program, dit zal je helpen om meer klanten aan je organisatie te binden en ervoor zorgen dat zij vaker een herhaalaankoop zullen doen. Het kan je klanten motiveren om vaker terug te komen, een account aan te maken of het bevalt zo goed dat ze het andere consumenten ook aanraden. Een win-win situatie!