Het effect van COVID-19 op ecommerce is enorm, een groot deel van het dagelijks leven is overgeschakeld naar online en dat was merkbaar. In 2020 groeide de ecommerce omzet wereldwijd naar ruim 2,4 biljoen dollar. Deze groei brengt naast kansen ook uitdagingen met zich mee. Fulfillment teams van vele e-commerce organisaties draaien al lange tijd op volle capaciteit. Vlekkeloze fulfillment is erg belangrijk als je veeleisende online klanten wilt behouden. Eén fout en je zult ze waarschijnlijk niet meer terugzien, net als hun vrienden, collega’s en familieleden. Heb je er wel eens aan gedacht om een belangrijk ondersteunend bedrijfsproces als fulfillment uit te besteden aan een specialist? Hieronder lees je waarom je dit zou moeten doen.

1 Logistiek domineert jouw organisatie

Orders picken, inpakken, menselijke fouten oplossen, de verzending van bestellingen beheren, ervoor zorgen dat alles op tijd afgeleverd wordt, retourverwerking, klanten terugbetalen etc.

Als je ecommerce orders stijgen, kunnen dingen snel uit de hand lopen. Voor je het weet wordt je overspoeld met orders. Hoewel dit een luxeprobleem is, is het buitengewoon tijdrovend en maakt het het onmogelijk om de rest van je dagelijkse to-do list af te werken.

Wanneer je fulfillment uitbesteedt, krijg je de tijd en ruimte om je te concentreren op het verbeteren en uitbreiden van het productassortiment, marketing, customer experience en andere initiatieven die leiden tot meer groei. Waarom al je tijd en energie besteden aan een proces dat gemakkelijk kan worden uitbesteed aan specialisten, die het minstens net zo goed doen als jij?

2 Cross-border concurrentievermogen

Volgens onderzoek zijn de cross-border transacties in 2020 met 24% gestegen ten opzichte van 2019. Naar verwachting zullen deze transacties wereldwijd 500 miljard dollar bedragen in 2025. De meerderheid van de webwinkels ontvangt tegenwoordig orders uit het buitenland. Om écht te kunnen concurreren met sterke lokale ecommerce organisaties in het buitenland, zijn de leveringstijden en bezorgkosten cruciaal.

Je hebt cross-border volume nodig om lagere bezorgtarieven te krijgen, terwijl lagere bezorgkosten nodig zijn om cross-border volume te krijgen. Om uit deze catch-22 te komen, is het logisch en effectief om met een fulfillment provider samen te werken. Zij hebben het benodigde volume voor lagere internationale bezorgtarieven. Zorg er daarnaast voor dat je elke mogelijke externe fulfillment provider vraagt naar hun levertijden, want snelle levering is belangrijk, zelfs als je bezorgkosten al laag zijn!

3 Optimaliseer je customer experience

Het gemak van ecommerce heeft een logisch bijeffect: de verwachtingen van je (potentiële) klanten zijn torenhoog. Consumenten zijn gewend aan ‘next-day delivery’. Steeds meer organisaties weten hierop in te spelen en bieden zelfs ‘same-day delivery’ aan. 67% van de consumenten geeft aan voorkeur te hebben aan ‘same-day delivery’ en 37% geeft zelfs aan dat ze bereid zijn er extra voor te betalen. Om je internationale klanten deze bezorgservice aan te kunnen bieden, moet je je fulfillment lokaal uitbesteden. Alleen met een lokaal/regionaal fulfillment centrum is next day delivery mogelijk.

Consumenten stellen steeds meer eisen aan een webshop voordat zij een bestelling plaatsen. Volgens onderzoek geeft ongeveer 18% van de consumenten aan dat een lange levertijd de belangrijkste reden is voor het verlaten van een winkelmandje. De helft van hen (50%) geeft aan dat te hoge verzendkosten de belangrijkste reden is om een transactie niet af te ronden. Kortom: klanten willen een snelle levering en goedkope verzending.

Een fulfillment provides kan jou helpen met het verbeteren van je customer experience. Maak gebruik van hun wereldwijde netwerk om lokaal te verzenden, Opereer vanuit een warehouse dat zich dicht bij jouw klanten bevindt, waardoor je sneller en goedkoper kan verzenden.

Voor het geval dat je nog niet overtuigd bent…

… Hier nog een aantal redenen waarom je het uitbesteden van je efulfillment zou moeten overwegen:

Betaal alleen voor wat je echt gebruikt

Door je fulfillment uit te besteden, hoef je niet langer te investeren in je eigen magazijn, software en personeel. Betaal alleen voor wat je echt gebruikt. Zo verlaag je je kosten en maak je budget vrij voor investeringen in revenue drivers.

Schaalbaar, snel en flexibel

Door het uitbesteden van fulfillment, heeft je organisatie meer flexibiliteit. Dit betekent dat je meer kunt profiteren van de voordelen, bijvoorbeeld meer opslagruimte in het hoogseizoen.

Retourproces

Ongeveer 22% van de online consumenten retourneert uiteindelijk hun aankopen, waarbij logistieke kosten voor retourzendingen worden gemaakt. Door samen te werken met een (internationale) externe fulfillment provider, profiteren zowel jij als je klanten van lagere retourkosten door lokale retourtarieven.

Track en trace

Houdt de bestelling gedurende het gehele proces in de gaten met de innovatieve software en tools die externe fulfillment specialisten in huis hebben. Hierdoor hoef je niet niet in tools en software te investeren en je zult gemakkelijk aan de verwachtingen van de klant voldoen. Makkelijker kan bijna niet!

Kortom: als je er nog niet aan dacht om je fulfillment uit te besteden, dan is dit het moment.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk