Duitsland is de vijfde grootste ecommerce markt ter wereld en de op één na grootste in Europa. De Duitse ecommerce markt was in 2020 goed voor €83,3 biljoen. En met een jaarlijkse groei in ecommerce van 18,6%, maakt het de Duitse markt aantrekkelijker dan ooit tevoren. Ook in de andere landen binnen de DACH regio, Oostenrijk en Zwitserland groeit de ecommerce markt sterk door. Wil je cross-border uitbreiden naar de DACH regio? Lees dan verder.
Bronnen: Destatis, Statista, Ecommercenews, kvk , Reuters, emarketer
Meer dan 35% van de Duitse e-shoppers koopt producten cross-border, een groot groeipotentieel is zichtbaar in deze branche. Besluit je om je webshop voor de Duitse markt te lokaliseren, dan kun je ook overwegen om tegelijkertijd te gaan verkopen in Oostenrijk en Zwitserland. Zo vang je drie vliegen in één klap!
Ecommerce in de DACH-regio bereikte in 2020 voor de allereerste keer een geconsolideerd volume van €100 miljard (inclusief btw). De Duitstalige ecommerce markten genereren samen meer omzet dan enig ander taalgebied in Europa. De groei was het afgelopen jaar het sterkst in Zwitserland, de e-commerce markt is daar met 27,9% gestegen ten opzichte van 2019. Hierop volgt Oostenrijk met +17,4% en Duitsland met 14,6%.
Zowel Oostenrijk als Zwitserland hebben een goede infrastructuur en een groot groot deel van de populatie spreekt Duits, dit maakt het betreden van de Oostenrijkse en Zwitserse markt eenvoudiger wanneer je al een Duitse webshop runt.
Oostenrijk en Zwitserland als groeikansen
Het overgrote deel van de Oostenrijkers heeft toegang tot het internet en maakt hier ook gebruik van, de penetratiegraad ligt in 2020 op 85%. Meer dan de helft van het online shopbudget wordt op buitenlandse shops besteed. In Zwitserland heeft iets minder dan twee derde van de online shoppers (65%) een product in het buitenland gekocht, een deel van de online shoppers is zelfs bereid om de grens over te gaan naar Duitsland of Frankrijk om een product op te halen.
Is het zinvol om je bedrijf naar de Duitssprekende markten uit te breiden en er een driedubbel avontuur van te maken? Een analyse van de DACH-markten helpt je mogelijkheden te bepalen. Wat hierbij kan helpen is de Google Global Market Finder. Er zijn enkele factoren die van belang zijn om te analyseren, namelijk: kosten per click, kosten per order en de zoekvolumes.
Lokalisatie voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
Niet enkel taal is belangrijk wanneer je jouw online webwinkel voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland lokaliseert:
- een landspecifieke url
- een lokaal telefoonnummer en adres
- prijzen in de lokale valuta
- indicatie van de verzendkosten in de lokale valuta
- lokale marketingcontent
Geef lokale keurmerken weer
Het tonen van lokale keurmerken of een bewijs van lidmaatschap van een nationale ecommerce instelling zorgt voor vertrouwen bij de consument:
De lokale keurmerken van Duitsland zijn Trusted Shops, TÜV-SÜD s@fer shopping, EHI Geprüfter Online-Shop en Datenschutz-Gütesiegel ips.
Zwitserland:
De lokale keurmerken van Zwitserland zijn Trusted Shops, Trust Ecommerce Europe, Swiss Online Garantie en Emota European Trust Mark
De lokale keurmerken van Oostenrijk zijn Trusted Shops, Handelsverband Trustmark en de Österreichisches E-commerce Gütenzeichen.
Taal: Duits ≠ Duits
Een belangrijk aspect is dat Duits in de DACH-regio niet altijd aan de Duitse taal gelijk staat. Zo worden banden in Oostenrijk en Duitsland ‘Reifen’ genoemd, maar heten ze ‘Pneu’ in Zwitserland. Dit op een juiste wijze toepassen is niet enkele relevant voor je Search Engine Ranking (SEO), maar laat ook je competentie zien en verhoogt het vertrouwen van de consument.
Volgens onderzoek van CSA Research geeft 76% van de consumenten uit 29 verschillende landen aan dat zij liever op een website in hun eigen taal bestellen. Zelfs 40% geeft aan dat zij nooit op een website zouden bestellen die in een andere taal dan hun moedertaal staat ingesteld. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van native klantenservice, uit onderzoek blijkt dat 74% van de consumenten eerder geneigd zijn om opnieuw bij dezelfde webshop een aankoop te doen wanneer de after-sales in hun eigen taal wordt aangeboden. Het uitbesteden van je klantenservice aan een (internationale) klantenservice provider kan je helpen om native klantenservice aan te bieden zonder dat je hier een heel team voor neer hoeft te zetten.
Naast Duits spreekt namelijk 8% van de Zwitserse huishoudens Italiaans, 23% Frans en minder dan 1% van de populatie spreekt Romaans. Geef het wat tijd om na te denken hoe je deze consumenten benadert en of je ook voor hen een gelokaliseerde website en native klantenservice aan wilt bieden.
Betaalvoorkeuren
Waar de afgelopen 10 jaar de voorkeur van online betalen massaal uitging naar het betalen via factuur, is er nu een grote verschuiving te zien naar betaling via digitale wallets als Paypal en Apple Pay. Volgens onderzoek blijkt zelfs dat de voorkeur van 48% van de Duitse consumenten uitgaat naar het online betalen via PayPal. Toch blijft betalen via een factuur en via een debit- of creditcard ook erg populair.
Bronnen: Statista
Favoriete betaalmethoden van Oostenrijkse en Zwitserse en econsumenten:
Er is een verschuiving te zien van betaalmethoden in Oostenrijk. Waar voorheen de voorkeur van het overgrote deel van de Oostenrijkse consumenten uitging naar het betalen via een factuur, gaat nu de voorkeur uit naar het betalen via een debit- of credit card. Het betalen via een bankoverboeking blijft ook enorm populair onder de consumenten, toch is de opkomst van digitale wallets tegenwoordig niet meer weg te denken.
Van het overgrote deel van de Zwitserse consumenten, 53%, gaat de voorkeur nog steeds uit naar een betaling via een bankoverboeking. De voorkeur naar een betaling via een debit- of credit card is toegenomen en ook bij de Zwitserse consumenten is de opkomst van digitale wallets niet meer weg te denken. De voorkeur naar deze betaalmethode komt bijna op een gedeelde tweede plaats.
“The Last Mile” bezorgvoorkeuren in de DACH regio
Mede dankzij COVID-19 zijn de verwachtingen van de Duitse consumenten omtrent leveringen en retourneren gestegen. Door de toename van het aantal online bestellingen is flexibiliteit in levering- en retouropties belangrijker dan ooit. Tevens verwacht een groot deel van de Duitse consumenten de optie gratis verzending (65,8%) en de optie om gratis te retourneren (45%).
Duitsland
Een groot deel van de Duitse consumenten, 35%, vindt het zelf bepalen van het afleveradres en een snelle levering erg belangrijk bij het doen van een online aankoop. De Duitse consumenten zijn fan van de bezorging bij een parcelshop, namelijk 59%. Een infographic van Parcellab laat zien dat ook een groot deel van de Duitse consumenten de voorkeur heeft aan een soortgelijke ophaal methode, de ‘In-store collectie’ service. Bekijk ons Fulfillment Whitepaper voor meer bezorg trends en ontwikkelingen in Duitsland.
Om ervoor te zorgen dat een bestelling snel en goed bij de klant aankomt, speelt bezorging een enorm grote rol. In 2020 waren dit de top 3 carriers van Duitsland:
- 82% DHL
- 32% Click & Collect
- 21% Hermes (24)
Oostenrijk
De Oostenrijkse consumenten shoppen graag online, de meeste Oostenrijkers kiezen ervoor om hun aankoop thuis te laten bezorgt. 88% van de consumenten heeft er al eens voor een thuisbezorging gekozen. Er is een opkomst te zien naar de behoefte van het leveren bij een pakketpunt, toch maakt hier maar 9% van de Oostenrijkse consumenten gebruik van.
De top 3 carriers in Oostenrijk zijn:
- 59% Österreichische Post
- 35% Click & Collect
- 30% DHL
Zwitserland
Zwitserse consumenten hechten meer waarde aan een betrouwbare en voorspelbare service, dan aan de snelheid van levering. Ook gaat de voorkeur van de consumenten vooral uit aan het leveren aan huis. Dit is ook de voornaamste reden waarom Zwitserse consumenten graag online shoppen.
De top 3 carriers in Zwitserland zijn:
- 75% Die Post
- 41% Click & Collect
- 13% DPD
BTW regels, hier moet je op letten
Btw in Duitsland
In Duitsland moeten bedrijven die cross-border verkopen belasting afdragen wanneer hun omzet meer dan €100.000 bedraagt. Het standaard belastingpercentage is 19%. Het gereduceerde tarief is 7% en wordt toegepast op zaken als voeding, personenvervoer, boeken, medicijnen, kranten, tickets voor culturele evenementen en hotels. Meer informatie over het toepassen van BTW in Duitsland vind je hier.
Btw in Oostenrijk
In Oostenrijk hebben online verkopers een btw-nummer nodig, ook wel een ‘UID’ (Umsatzsteuer-ID) genoemd. Online shops met een omzet hoger dan €35.000 euro moeten geregistreerd worden voor btw in Oostenrijk. De impact van COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat Oostenrijk het standaard btw-percentage op producten als fietsen, schoen en lederwaren, kleding en huishoudartikelen tijdelijk verlaagd heeft van 20% naar 10%. Op deze manier wil Oostenrijk bedrijven en consumenten supporten tijdens de pandemie.
Btw in Zwitserland
In Zwitserland, het enige land in de DACH-regio dat geen lid is van de Europese Unie, moet op alle buitenlandse leveringen btw worden geheven. Om de markt voor Zwitserse en buitenlandse verkopers gelijk te trekken, worden op alle geïmporteerde goederen belastingen geïnd.
Online shops met een omzet van €82.295 (CHF100.000) moeten geregistreerd worden voor btw in Zwitserland. Het standaard btw-tarief is 7,7%, maar er zijn ook verlaagde btw-tarieven voor de kosten van een overnachting in een hotel (3,7%) en voor bepaalde alledaagse goederen als voedsel, non alcoholische dranken, boeken, kranten, magazines, medicijnen en kaarten voor bepaalde sport- en culturele evenementen (2,5%).
Prijzen dienen inclusief alle belastingen en extra heffingen te worden weergegeven. We adviseren om je klant niet te belasten met belastingen en importheffingen. Het outsourcen van je fulfillment aan een lokale fulfillment partner kan helpen bij deze formaliteiten.
In het geval van een retour kun je de importheffingen terugvorderen. In dit geval dient de verkoper aan te tonen wat er is besteld en is bezorgd, inclusief gedetailleerde informatie over wie en wanneer de bestelling is geplaatst. Dit maakt een zorgvuldige boekhouding onvermijdelijk. Zwitserse consumenten zijn het gewend om voor hun retouren te betalen.
We adviseren om samen te werken met een (internationale) fulfillment provider. Op deze manier worden retouren op een lokale logistieke hub verzameld en gebundeld teruggestuurd naar jouw magazijn. Op deze manier bespaar je kosten en moeite en wordt het exporteren van retouren eenvoudig voor je geregeld. Ook door het samen te werken met een (internationale) fulfillment provider, profiteren zowel jij als je klanten van lagere retourkosten door lagere retourtarieven.
LET OP De nieuwe btw regeling binnen de EU vanaf 1 juli 2021
Per 1 juli 2021 gaan de nieuwe EU-btw-richtlijnen voor e-commerce in. Deze nieuwe richtlijnen gelden wanneer je met je webshop een jaaromzet van €10.000 of hoger behaald uit verkopen aan consumenten in EU-landen buiten Nederland. Wanneer je omzet lager dan €10.000 per jaar blijft, dan mag je gewoon je Nederlandse btw aanhouden.
Welke wijzigingen hebben direct gevolgen voor je bedrijfsvoering?
Drempelbedragen verdwijnen
De drempelbedragen voor cross border verkopen per afzonderlijk EU-land komen per 1 juli 2021 te vervallen. Er komt 1 drempelbedrag van €10.000. Dit drempelbedrag geldt voor alle cross border verkopen van goederen en digitale diensten aan consumenten binnen de EU. Vanaf het moment dat je omzet aan verkopen in afzonderlijke EU-landen boven het drempelbedrag van €10.000 komt, dien je het btw-tarief in rekening te brengen van het EU-land waar je klant gevestigd is.
Btw-vrijstelling import tot €22 vervalt
Op het moment geldt er een btw-vrijstelling voor invoer-btw op zendingen met een waarde t/m €22 op de invoer van goederen in de EU, deze vrijstelling komt per 1 juli 2021 te vervallen. Vanaf dat moment ben je bij de invoer van goederen in de EU invoer-btw verschuldigd, dit is ongeacht de waarde van de zending.
Het regelen van de btw kan vanaf 1 juli 2021 eenvoudig gedaan worden via de One Stop Shop (OSS). De OSS is een vereenvoudigde btw-registratie die ervoor zorgt dat ondernemers zich niet in elk EU-land afzonderlijk hoeven te registreren voor de btw. Via de OSS kunnen cross border verkopen worden aangegeven. Als deze verkopen boven het drempelbedrag van €10.000 uitkomen, dan verzorg je via dit portaal je aangifte. Meer informatie over de nieuwe EU-btw-richtlijnen vind je hier.
Search engine optimization voor de DACH-regio
Om je verkeer en verkoop te vergroten is een goede ranking in Google een absolute must. Mogelijkheden om de ranking van je website te verbeteren zijn betaalde ads (AdWords) en Search Engine Optimization (SEO).
Domeinnamen
Wanneer je de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt betreedt, dien je te bepalen of je een landspecifieke domeinnaam wenst: https://www.Beispielshop.at/. Deze is duurder maar eenvoudig om door bezoekers gevonden te worden, of een subdomein: https://at.Beispielshop.de/ of Subfolder: https://www.Beispielshop.de/at/. De laatste twee hebben als voordeel dat deze minder registratiekosten met zich meebrengen en de domeinnaam versterken. Logischerwijs zijn deze minder goed zichtbaar voor de consument.
Dubbele content
Voor een goede Google-Ranking is het van belang om de content van jouw online shops te optimaliseren. Google scant websites voor dubbele content om te voorkomen dat verkopers onrechtmatig een betere ranking proberen te verkrijgen. Shops die hun goederen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland aanbieden, hebben onvermijdelijk een hoop dubbele content in dezelfde taal, bijvoorbeeld in de productomschrijvingen. Google biedt een tool aan die verkopers helpt om deze content te identificeren. De tag <link rel=”alternate” hreflang=”language” href=”URL” /> helpt verkopers om verschillende versies van dezelfde site, gericht op verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), te markeren.
Hier volgt een voorbeeld hoe je deze tag kunt gebruiken:
De verzonnen webshop die in dit voorbeeld wordt gebruikt, wordt ‘Beispielshop.de genoemd. Het is een Duitse site. Het gebruik van deze tag bepaalt welke versie van de site zich richt op Zwitserland en welke op Oostenrijk.
https://www.Beispielshop.de/seite/
<head>
< link rel=”alternate” hreflang=”de-AT” href=” https://www.Beispielshop.at/seite/” />
< link rel=”alternate” hreflang=”de-CH” href=” https://www.Beispielshop.ch/seite/” />