Wie als webshop actief is in het buitenland wil ook in die landen zijn producten actief onder de aandacht brengen. Een beproefde methode is natuurlijk de aanwezigheid in Google. Een steeds belangrijker onderdeel binnen Google zijn de Google Shopping resultaten.

Eenvoudig starten in andere landen
Het starten met Google Shopping in het buitenland is ontzettend simpel. Je hebt namelijk al je producten op de website meestal toch al vertaald en hoeft dus eigenlijk alleen maar een feed aan te leveren richting Google om te beginnen. Linkbuilding in een onbekend land om organische resultaten te ‘boosten’ en het vertalen en onderhouden van tekstadvertenties in een vreemde taal is niet meer nodig. Een kind kan de was doen. De manier om tot goede resultaten te komen in Google Shopping verschilt dan ook niet van de manier zoals je altijd al deed in het eigen land.
Rendementstip 1: werk met meerdere campagnes per product
De vraag blijft vervolgens wel in elk land; “Hoe haal je nu het maximale resultaat uit Google Shopping?”. Vanuit ADchieve zien we heel veel Google Shopping campagnes. Wat ons opvalt is dat het rendement van die campagnes gemiddeld genomen vaak best ‘ok’ is, maar er nog heel veel ruimte is voor optimalisatie.
Google maakt het je ook niet makkelijk als je een campagne wilt optimaliseren. In tegenstelling tot de tekstadvertenties kun je niet zelf de zoekwoorden opgeven waarop je gevonden wilt worden. Je kunt alleen maar achteraf zoektermen uitsluiten.
Je verschijnt dan ook vanzelf op vaak duizenden verschillende zoektermen tegelijk. Die zoektermen zijn allemaal goed voor een aantal vertoningen en kliks, maar individueel vaak te weinig om nou te zeggen of die termen goed of slecht presteren.
Het advies is dan ook om zoektermen niet één voor één te evalueren. Maak een analyse van alle zoektermen bij elkaar en zoek naar verbanden tussen zoektermen en prestaties. Een simpel voorbeeld. We zien vaak dat zoekopdrachten met maar één of twee woorden in de zoekopdracht veel minder presteren dan zoektermen waarin meerdere woorden voorkomen. Ook de aanwezigheid van een merknaam in een zoekopdracht is vaak een goede voorspeller voor een hoger rendement.

Afbeelding 2: Voorbeeld van een analyse voor een klant waarin het verband tussen het aantal woorden in een zoekopdracht (horizontale as) en het rendement (uitgedrukt in de waarde/kosten verhouding op de verticale as) in kaart is gebracht.
Als je weet welke zoektermen het goed doen en welke het minder goed doen, wil je voor die zoektermen de biedingen aanpassen. Maar ook hier maakt Google het je lastig. Je kunt alleen maar biedingen op productniveau aanpassen en niet voor zoektermen. De oplossing? Door met meerdere campagnelagen te werken met in elke laag elke product. Zo kun je specifieke zoektermen toch naar een hogere en lagere bieding sturen.
Rendementstip 2: maak prestaties van individuele producten inzichtelijk
Wie start met een Google Shopping campagne is vaak al blij als aan alle voorwaarden van de productfeed is voldaan. Deze feed moet aangeleverd worden richting het Merchant Center van Google. Nadat de feed gereed is, begint echter pas het echte werk. In Google AdWords moeten campagnes voor Shopping opgebouwd worden.
Vaak krijgen campagnes een simpele opzet. Daarbij worden grote groepen van producten bij elkaar gezet in campagnes en advertentiegroepen. Voordeel is dat je snel kunt beginnen met adverteren. Helaas blijft het inzicht in de campagnes beperkt.
Een duidelijke en logische campagnestructuur kan helpen om meer inzicht te geven in de resultaten van campagnes. Dat maakt het vervolgens ook mogelijk om actief bij te sturen op resultaten, om vertoningspercentages in goede delen van campagnes te verhogen en om slecht presterende onderdelen qua biedingen bij te schaven. Een indeling waarbij elk merk of producttype een campagne krijgt, geeft je te allen tijde een duidelijk inzicht in de prestaties voor die merken of producttypes.
Het is verstandig om per product te adverteren, in plaats van enkel op productgroepen. Dit geeft de mogelijkheid voor elk product de individuele prestatie te volgen en te weten welk product echt tot verkopen leiden. Bij ADchieve hanteren we daarbij vaak de strategie om elk product in een aparte advertentiegroep op te nemen. Op die manier kunnen we tot op productniveau zien welke zoektermen belangrijk waren voor de verkoop van dat product.
Speciaal voor klanten van Salesupply biedt ADchieve de mogelijkheid een analyse uit te laten voeren van een bestaande Google Shopping campagne. Een dergelijke analyse is gratis en geheel vrijblijvend. Vanuit de analyse worden concrete suggesties gegeven die het rendement van een shopping campagne aanzienlijk kunnen verbeteren.