In ecommerce order fulfillment is het pick-en-pack proces van orders van groot belang. Het verzend- en bezorgproces is van groot belang voor het succes van je webshop.

Wat is pick-en-pack?

Het pick-en-pack proces bestaat uit vier primaire stappen. Deze zijn:

  • De order ontvangen: Wanneer een klant een order plaatst, zal de software in je warehouse een pakbon produceren. Dit kunnen digitale bestelgegevens of fysieke afdrukken zijn.
  • Picken van de van order: Dit is de volgende stap in order fulfillment. In deze stap gaat het om het verzamelen van de orders van klanten
  • Packen van de order: Dit is wanneer de producten die de klant heeft besteld worden verpakt en gelabeld met verzendinformatie. Qua verpakking moet deze voldoen aan de verwachtingen van de klant en aan je specifieke merk identiteit.
  • Verzenden van de order: Vervolgens worden de orders op het laadperron gesorteerd om opgehaald te worden door de verschillende vervoerders.

*Natuurlijk worden deze processen meer gestroomlijnd met behulp van technologie, zoals robots. Met name tijdens de verpakkingsfase wordt zo de doorlooptijd van orders versneld.

Voordelen van een pick-en-pack service

Indien je je order fulfillment echt wilt verbeteren, is het pick-en-pack proces een integraal onderdeel van het succes ervan. Dit is waarom:

Het verhoogt de efficiëntie

Zoals we aan het begin al benoemden, is de pick-and-pack methode uiterst efficiënt. Fulfillment-activiteiten worden versneld en goederen kunnen op één locatie worden geïnventariseerd, opgeslagen, verzameld en verpakt.

Aangezien dit allemaal onder één dak gebeurt, wordt automatisch het lange proces verkort waarin producten uit verschillende opslaglocaties worden gehaald en naar een andere worden verzonden om te worden verpakt en gelabeld.

Deze efficiëntie zorgt er ook voor dat orders snel op tijd worden afgeleverd, wat weer gelijk staat aan blije en tevreden klanten.

Het verbetert de organisatie

Een georganiseerd warehouse is een integraal onderdeel van een succesvol pick-and-packsysteem. Door ervoor te zorgen dat de omdozen duidelijk gelabeld zijn of in vergelijkbare groepen worden opgeslagen, wordt het werk van je medewerkers veel eenvoudiger.

Het verbetert de nauwkeurigheid

Nauwkeurigheid is nog een pijl op de boog van een georganiseerd pick-and-pack-systeem. Het is tegenwoordig absoluut niet meer acceptabel om klanten een verkeerd product te sturen.

Met een goed georganiseerd warehouse en goed opgeleide medewerkers zou je fulfilment dienst nagenoeg foutloos moeten zijn.

Het bespaart kosten

Door bestellingen via hetzelfde verzendproces te laten picken en packen, vermijd je onnodige kosten. Een ordermanagementsysteem in de cloud kan bijvoorbeeld helpen bij het verzamelen van gegevens over bedrijfsvoering, voorraden en verpakkingsinformatie, waardoor de opslag, het verzamelen, verpakken en verzenden van je orders wordt geoptimaliseerd.

Consistent in klanttevredenheid

Elke online winkel wil dat zijn klanten tevreden zijn. Een succesvol pick-and-packsysteem zorgt ervoor dat je klanten ontvangen wat ze bestellen. Dat niet alleen, maar ze ontvangen hun items ook sneller. Als ze eenmaal weten dat ze op je webshop kunnen rekenen voor een betrouwbare en snelle levering van producten, is de kans groter dat ze terugkomen.

Methoden voor pick-en-pack methodes het verzamelen en verpakken

De methoden die goed werken voor jouw ecommerce, hoeven niet te werken voor een ander. Het hangt af van de producten die je aanbiedt en op welke schaal je opereert. Je kunt je pick-and-pack-proces ook wijzigen naarmate je online shop groeit. Dit zijn de vier meest gebruikte methoden in ecommerce:

Stuk-picking

Tijdens deze manier van inpakken, kijkt de medewerker naar de pakbon en pakt het item een voor één voor één. Medewerkers lopen door het warehouse en halen de items voor de order uit de schappen. Wanneer het is verzameld, brengen zij de order naar het pakstation voor het verpakken.

Kleinere online winkels die slechts een paar orders per dag ontvangen, gebruiken meestal deze methode.

Batch-picking

Indien je voor meerdere orders één SKU (stock-keeping unit) nodig hebt, is het verstandig om de orders gezamenlijk te verzamelen. De batch-methode is nog steeds toepasbaar als je een kleine webwinkel hebt. Je kunt bijvoorbeeld elke dag al je orders op één moment verzamelen. Dit bespaart tijd met heen en weer lopen en zorgt ervoor dat orders sneller de deur uit gaan.

Zone-picking

Dit is een methode die grotere fulfillment-warehouses en webshops hanteren. Medewerkers, of “pickers”, krijgen een zone in het warehouse en verzamelen daar voor elke order de producten. Vervolgens geven ze de order door aan de picker die in de volgende zone werkt.

Zodra een order door elke zone is gegaan waar de producten van de pakbon zijn opgeslagen, kan deze naar het pakstation. Dit vereist de nodige coördinatie in het warehouse. Je hebt warehouse management software nodig om deze methode efficiënt te kunnen toepassen.

Wave-picking

De wave-methode combineert batch- en zone-picking. Pickers verzamelen producten in een zone voor een batch-order en vervolgens geven ze de batch door aan de volgende zone om te worden verzameld, etc.

Best practices voor het verpakken van orders

Tijdens de packing fase, zijn er een paar belangrijke zaken waarop je moet letten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om voldoende vulling in de verpakking te gebruiken, zowel om de producten te beschermen tijdens verzending, als om de kosten te verminderen door deze in zo kleine mogelijke dozen te versturen.

Hier zijn enkele van de andere belangrijkste best practices die je tijdens deze fase moet volgen om retourzendingen, fouten en bijkomende verzendkosten te voorkomen:

  • Scan voor elke order je producten opnieuw om ervoor te zorgen dat de items op de pakbon overeenkomen met dat wat je aan het verpakken bent.
  • Gebruik pick-and-pack software om de grootte van de doos te berekenen die je nodig hebt voor elke order om fouten te voorkomen.
  • Elke order moet pick-and-pack instructies bevatten voor een verbeterd verpakproces. Zo kunnen verpakkers sneller bij het juiste verpakkingsmateriaal voor elke afzonderlijke order.

Wanneer zou je pick-en-pack activiteiten moeten uitbesteden?

Heeft je ecommercebedrijf groei doorgemaakt en neemt je fulfillment proces te veel tijd in beslag? Voldoen je huidige verzenddiensten niet meer aan de vraag? In dit geval is het uitbesteden van pick-and-packdiensten aan een 3PL (Third Party Logistics) dienstverlener verstandig. Uitbesteden biedt verschillende voordelen. Denk bijvoorbeeld aan meer focus op de groei van je webwinkel, de nieuwste pick-and-pack methoden gebruiken en verzendkosten verlagen. Bereid jij je voor op een groter klantenbestand? Met het uitbesteden voorkom je toekomstige problemen. Het pick-and-packteam van derden zorgt dus voor meer ruimte in je online winkel om te groeien. Salesupply kan je hierbij helpen.

Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk