Het Italiaanse beautymerk Superfluid is op een missie, ‘het creëren van beautyproducten die geïnspireerd zijn op de echte huid’. Het in Milaan gevestigde Direct-to-Consumer (DTC) beautymerk bestaat sinds juni 2020. Superfluid richt zich op Europese millennials en generatie Z. Ze weten dat voor die doelgroep de customer experience minstens zo belangrijk is als het product zelf. General Manager Stefano Traglia verteld hoe de flexibele plug & play ecommerce fulfilment oplossing van Salesupply een belangrijke rol speelt in het creëren van een  ‘WOW’-ervaring voor zijn klanten.

Disruptie van de beautyindustrie

“Bij Superfluid proberen we het oude paradigma van schoonheid binnen de beautyindustrie te doorbreken. Van wat we definiëren als onrealistische en toxische beauty standaarden naar het idee waar we in geloven: schoonheid in de echte wereld draait om het accepteren en liefhebben van wie je bent, in plaats van het nastreven van een bepaalde standaard,” legt Stefano Tartaglia uit. “Toen ik in 2019 bij Superfluid begon was het enkel nog een concept op een keynote. Op dat moment moest alles nog gebouwd worden; het team, de brand en de klant- én bezorgervaring. Vooral in ecommerce voegen de laatste twee net zoveel waarde toe als het product zelf.”

Plug & Play Connectiviteit

Al vroeg in het proces nodigde Superfluid 7 e-commerce fulfilment providers met een warehouse in Italië uit voor een tender. De 2 belangrijkste criteria waren een passende fulfilment oplossing voor het e-commercemodel dat Superfluid aan het ontwerpen was, en eenvoud. “We hadden een goede ecommerce fulfilment oplossing nodig en tegenwoordig is datt – in mijn optiek – een commodity. Zo´n oplossing vind je bijna overal vinden, variërend in prijs en in prestaties,” legt Stefano uit. “Maar deze commodity in combinatie met de eenvoud van een echte plug & play-intergratie is zeldzaam. Normaal is het: ‘Ik kan deze oplossing bieden, maar het is aan jou om het te laten werken’. Om het ons nog lastiger te maken, worden er extra wettelijke en kwaliteitseisen gesteld aan fulfilment van beautyproducten. Salesupply was als enige in staat om een echte plug & play-verbinding te leveren, zelfs met alle extra eisen en vereisten.”

Internationaal schaalbare fulfilment oplossing

“Tegen de tijd dat we voor Salesupply kozen, wisten we nog niet dat we door Brexit een fulfilmentlocatie in de UK moesten opzetten. Toen duidelijk werd dat de enige werkbare en duurzame manier om de UK-markt te bedienen, was om de UK bestellingen vanuit de UK zelf te vervullen, besloten we om ook daar met Salesupply te werken. Dat was het moment waarop we nog een USP van Salesupply ontdekte: schaalbaarheid. De mogelijkheid om dezelfde setup internationaal te kopieren. Samen met Salesupply zijn we erin geslaag om tussen kerst en oud & nieuw de verbinding in de UK op te zetten. Dit was voor mij verbazingwekkend. Het kostte ons maar 2 uur om de verbinding met ons Shopify-account te integreren en de rest van de dag werd gebruikt voor het testen en inrichten van het nieuwe magazijn.”

Het bieden van de WOW-ervaring

“Zoals ik al eerder aangaf, de bezorgervaring in e-commerce is absoluut cruciaal. Daarom wilden we een Superfluid WOW-ervaring creëren bij ieder bezorgmoment. Dit bestaat uit twee delen:

Het unboxen: we willen onze klanten een unieke Superfluid unboxing-ervaring geven waarbij ons merk en onze waarden er vanaf spatten. Door af te stappen van de standaard kartonnen doos wordt het fulfilmentproces maatwerk. Dit betekent hogere kosten, complexiteit en hoofpijn in het fulfilmentcenter. Samen met het team van Salesupply hebben we gewerkt aan het vinden van de juiste balans tussen maatwerk en complexiteit, zo hebben we ervoor gezorgd dat het proces haalbaar, betaalbaar en schaalbaar bleef. We hebben het fulfilmentteam getraind tot in de details, zelfs tot waar het label moet geplaatst moet worden.

De bezorging: we zijn ons model aan het vereenvoudigen om alle bestellingen in Europa te bezorgen met expreslevering. We willen bij onze klanten het gevoel creëren dat Superfluid altijd dichtbij is, waar in Europa ze dan ook wonen. Hetzelfde geldt voor retouren. We willen niet dat onze klanten een product internationaal moeten retourneren en vervolgens lang moeten wachten op de terugbetaling. Daarom werken we ook met de lokale retouroplossing van Salesupply.”

Het jaar van de waarheid

Op het moment van schrijven bestaat Superfluid nog geen jaar en het merk blijft gestaagd groeien. Superfluid heeft meer dan 50.000 volgers op Instagram, het aantal volgers en de bestellingen nemen elke week toe.

Wat staat Superfluid te wachten in 2021? “Voor Superfluid is 2021 een cruciaal jaar”, verteld Stefano. “Je zou het het jaar van de waarheid kunnen noemen, we willen ons merk en ons concept echt bewijzen. Verschillende retailers hebben de afgelopen maanden contact gezocht om Superfluid in hun assortiment op te nemen, maar we vinden dat we het model eerst moeten bewijzen en onze aanwezigheid in de markt  moeten vergroten voordat we de volgende stap in de evolutie van het merk zetten.”

Ben je op zoek naar een flexibele, schaalbare ecommerce fulfilment – of customer service oplossing voor je webwinkel? Neem contact met ons op via info@www.salesupply.com of bel 024-7113370.

Snel van start dankzij de ultieme Shopify connectie
Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk