Ineens waren ze overal, de elektrische kickscooters en andere persoonlijke mobiliteitsoplossingen van Segway-Ninebot. Hetzelfde gold voor de online winkels van Segway-Ninebot. Binnen 2 maanden waren de producten van het puur op retail gerichte merk verkrijgbaar in hun eigen online brand stores in zes Europese landen. In dit artikel verkennen we deze overgang van retail B2B naar D2C, de unieke uitdagingen van het productassortiment van Segway-Ninebot en hoe Salesupply zo’n snelle uitbreiding naar zes nieuwe markten mogelijk maakte.

Overgang van B2B naar D2C

Segway-Ninebot, bekend om zijn focus op R&D, had een uitgebreid retail distributienetwerk. Door de enorme populariteit van de elektrische kickscooters werd ecommerce opeens een erg interessant kanaal. Daarnaast biedt een online winkel in vergelijking met traditionele retail extra voordelen, zoals pre-order campagnes voor nieuwe producten en promoties op ‘end-of-life’ producten en accessoires.

Als A-merk gaf Segway-Ninebot sterk de voorkeur aan een eigen branded online winkel boven het ‘alleen maar’ beschikbaar zijn op marktplaatsen. De Segway-Ninebot organisatie was echter niet ingesteld op een dergelijke direct-to-consumer operatie. Ze hadden een externe partner nodig om de D2C-operatie op te zetten en uit te voeren: Salesupply.

Internationale uitbreiding met de snelheid van het licht

Samen creëerden Salesupply en Segway-Ninebot een ambitieus stappenplan om binnen 2 maanden volledig gelokaliseerde online winkels te openen in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Kort daarna gevolgd door Portugal en Polen. Afgezien van de algemene uitdagingen van zo’n ambitieus project, vormden de zware en batterij-intensieve producten unieke uitdagingen op het gebied van fulfillment, delivery en retouren.

“De samenwerking met Salesupply zorgde niet alleen voor een oplossing voor de productgerelateerde logistieke uitdagingen, maar speelde ook een cruciale rol bij het overwinnen van de complexiteit van internationale markten, waaronder de belangrijke Britse markt, waardoor Brexit transities aanzienlijk soepeler verliepen voor Segway-Ninebot,” zegt Dennis Hardholt, President bij Segway-Ninebot EMEA.

Hoe we met Segway binnen 2 maanden 6 EU-markten ontsloten met D2C-winkels
Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk