Vinoos, ´The Real WINE gum´ is in 2014 in Amsterdam ontworpen en wekte in no-time de interesse van enkele luxe warenhuizen en luchtvaartmaatschappij KLM. Maar om echt succesvol te worden was volume vereist, zo wist oprichter Mireille Reuling. Waar vind je zo’n volume? Juist, in de VS, maar: ´hoe verover je vanuit Nederland de VS met een klein food product?´ Salesupply hielp Vinoos voet aan de grond te krijgen in de VS met lokale expertise en fulfilment services.

Belang van een lokaal warehouse

“Al vroeg dacht ik: we moeten naar de VS, want volume bepaalt uiteindelijk je succes.

Toen hebben we besloten wat dozen naar grote warenhuizen op te sturen als test,” vertelt Mireille Reuling, oprichter van Vinoos. ”Zo een paar dozen opsturen kon eigenlijk helemaal niet, al helemaal niet omdat onze verpakkingen destijds niet ´FSVP approved´ waren. Toen zijn we gaan kijken hoe het dan wel moest. Al snel bleek dat Amerikaanse warenhuizen beleverd wilden worden vanuit een lokaal warehouse, we hadden dus een goed warehouse in de VS nodig.”

Een passend warehouse

Een tussenpersoon adviseerde Vinoos 4 jaar geleden om contact op te nemen met Salesupply.

“Het was erg prettig dat we deze zoektocht aan Salesupply konden uitbesteden. Zij hebben op basis van onze wensen en hun ervaring, het beste warehouse voor ons geselecteerd. Als je dat zelf zou moeten doen vanuit Europa dan is dat onbegonnen werk. Helemaal omdat je niet weet met wie je gaat werken als je een warehouse kiest dat je nog niet hebt gezien.”

“Zeker in het begin was het voor ons erg handig dat we ook in het Nederlands konden overleggen. Dat maakt het  een stuk makkelijker wanneer je nog niet thuis bent in de wereld van fulfilment.”

Bij het betreden van de Amerikaanse markt komt veel kijken, zeker bij een food product.

“Salesupply heeft ons geholpen met het toekennen van een tax/ein nummer en met het regelen van DDP (Duty Delivered Paid) verzending. Daarnaast hadden we voor het verkrijgen van een FSVP approval ook formeel de procedure van ons warehouse nodig. Dit is voor Salesupply absoluut geen core business maar ze wilden en konden dit wel uitvoeren. Het is heel fijn wanneer een partner actief met je meedenkt en je waar mogelijk ontzorgt.”

Groei door platforms

Inmiddels is Vinoos in Amerika verkrijgbaar bij grote luxe department stores als Neiman Marcus,

Bergdorf Goodman en op populaire webshops zoals Box Fox Gifts en Uncommon Goods. “Met name door de verkoop via online ´wholesale platforms´ als Faire.com en Helloabound hebben we in de 2e helft van 2020 300 nieuwe B2B klanten aangesloten in de VS, ondanks COVID.”

“We hebben inmiddels een salesmanager en een key account manager in de VS en het doel is om in 2021 de sterke groei verder uit te bouwen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een B2C kanaal, ons Woo-commerce systeem was eenvoudig te koppelen met de systemen van Salesupply.

De toekomst bruist

“Daarnaast brengen we weer nieuwe smaken uit. Vanwege het grote succes van onze champagne smaak introduceren we dit jaar een sparkling rosé in de VS en we willen ook onze Sauvignon blanc naar de VS brengen. Daarnaast zijn we aan het nadenken over de ontwikkeling van een whiskey variant om ook het mannen segment te betreden,” zegt Mireille enthousiast.

Lanceer in de VS met lokale efulfillment
Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk