Het is zonder twijfel de opkomende, trending sport van het moment: padel. Deze dynamische mix van tennis en squash vindt zijn oorsprong in Spanje. In de laatste paar jaar is de sport enorm gegroeid en wordt nu door mensen over de hele wereld beoefend. Een bedrijf dat op deze trend anticipeerde, is Padelshop.com, de specialist in padel accesoires. We gingen in gesprek met Brandon van Deelen, Head of Ecommerce bij Padelshop.com, over het belang van een gestroomlijnde fulfilmentoperatie.
“La Playa was in 2018 de enige serieuze speler op de Nederlandse padelmarkt en beheerste de hele (supply) chain: groothandel, online retail en de aanleg en exploitatie van indoor padelbanen. Op 1 april 2021 sloten we ons bij hen aan als onderdeel van een investeringsronde. Toen hebben we besloten om het bedrijf op te splitsen in Plaza Padel – voor de padelbanen, en Padelshop.com – voor de ecommerce.” Legt Brandon uit.
Het bedrijf opschalen
“Het beginstadium van Padelshop.com was zwaar. We zijn begonnen op de zolder van een van de Plaza Padel-locaties. We hadden geen structuur, geen processen en 121 SKU’s. Stel je voor dat je al deze producten moet opslaan in een sportfaciliteit die maandelijks door duizenden mensen wordt bezocht. Vanuit zakelijk oogpunt was dit een groot risico. En dan heb ik het nog niet eens over het naar boven sjouwen van pallets met duizenden padelballen.”
Toen ging Padelshop op zoek naar een schaalbare fulfillmentoplossing. “We stonden op een punt waarop we onze bedrijfsvoering moesten professionaliseren om de volgende stap te kunnen zetten. Bij een vorig bedrijf had ik al met de fulfillmentoplossing van Salesupply gewerkt en ik ben fan van de eenvoud van hun oplossing. Het systeem is heel duidelijk. Daarom heb ik besloten om opnieuw contact op te nemen met Salesupply”, zegt Brandon.
Aan de slag: onboarding
Het onboarding-proces verliep snel en soepel. Door de gestandaardiseerde processen wist het team van Padelshop direct wat er van hen werd verwacht. “De systemen zijn heel eenvoudig om mee te werken”, vertelt Brandon. “Neem bijvoorbeeld Depot. Deze applicatie – ontwikkeld door Salesupply – verbindt de backend van onze Shopify-winkel met het WMS (warehouse managementsysteem). Heel vaak zijn deze verbindingstools complex en totaal niet gebruiksvriendelijk. Bij Depot waren er geen twijfels of frustraties, mijn team kon er direct mee uit de voeten en – nog belangrijker – we houden nog steeds zelf de controle en kunnen wijzigingen doorvoeren.”
Same-day delivery
Toen Padelshop startte bij Salesupply was de cut-off tijd voor levering de volgende dag 16.00 uur. Uit gegevensanalyse bleek dat hun klanten het liefst tussen 18.00 uur en middernacht winkelden. Daarom is samen met Salesupply de cut-off time verlegd naar 22.00 uur. “Klanten worden veeleisender en willen hun nieuw gekochte producten zo snel mogelijk ontvangen. Samen met Salesupply zijn we momenteel van plan om de cut-off tijd te verleggen naar middernacht en kijken we naar same-day delivery.” Legt Brandon uit.
Retourzendingen
Retouren worden bij Padelshop op twee verschillende manieren afgehandeld. Klachten of beschadigde producten worden bij Padelshop.com afgehandeld door specialisten. Overige retouren worden afgehandeld door Salesupply. “We zijn nu in gesprek met Salesupply en haar partner Returnista om een geautomatiseerd self-fulfilling proces te creëren.”
Internationale uitbreiding
De belangrijkste markten van Padelshop zijn Nederland en België. Daarnaast leveren ze aan delen van het Midden-Oosten en hebben ze klanten in andere delen van Europa. Fulfillment wordt geregeld vanuit één centraal warehouse in Nederland. Padelshop is van plan om cross-border verder uit te breiden binnen Europa. “Ons doel op de korte termijn is uitbreiding naar Italië en Frankrijk, markten waar we goede mogelijkheden zien. Het is belangrijk om waarde toe te voegen, vooral als een nieuwe buitenlandse leverancier een markt betreedt. Hiervoor ontwikkelen we momenteel waardeproposities als ‘Thuis testen’ waarbij klanten meerdere rackets online kunnen bestellen om thuis te testen.”
“Op de lange termijn is ons doel om ons te vestigen in de top 5 van padelbedrijven in Europa. Ik zeg altijd dat de eerste 3, 4, 5 spelers aan het spel deelnemen. Als je lager op de lijst staat, hoef je het niet eens te proberen.” Sluit Brandon af.
Zou je Salesupply aanbevelen?
“Ja, 100 %. Als je wilt investeren in een organisatie die staat voor haar klanten en top of mind wil zijn, dan is Salesupply in mijn ogen de juiste partner. Terwijl Salesupply bezig is operationele uitmuntendheid voor je te creëren, kun jij je richten op het creëren van customer intimacy.
