Re-commerce is groot. momox, Europa’s leidende re-commerce platform voor boeken, games, cd’s/dvd’s/Blu-rays en tweedehandsmode, was een van de eerste spelers op deze markt. momox, is opgericht in Duitsland in 2004, profiteerde van de nieuwe mogelijkheden van online marktplaatsen. Het momox-concept biedt maximaal gemak met maximale transactiezekerheid: via een smartphone-app stelt het re-commerceplatform potentiële klanten in staat om hun artikelen tegen vaste prijzen te verkopen – binnen enkele minuten.

Internationale expansie

In 2011 startte momox zijn internationalisering door uit te breiden naar Groot-Brittannië, Frankrijk en Oostenrijk. Het in Berlijn gevestigde bedrijf had op dat moment 750 medewerkers en realiseerde een omzet van 60 miljoen euro. Later werden de VS, Canada, Spanje en Italië toegevoegd aan de internationale doelmarkten. Sinds de oprichting zijn er meer dan 350 miljoen artikelen verkocht aan meer dan 33 miljoen klanten. In 2022 realiseerde momox een jaaromzet van 337 miljoen euro.

De behoefte aan gelokaliseerde retouren

Marktplaatsen zijn cruciaal voor momox, het bedrijf is ’s werelds grootste verkoper van gebruikte goederen op Amazon en de derde grootste op eBay. Begin 2015 kondigde Amazon aan zijn internationale marktplaatsverkopers aan dat ze verplicht waren om ofwel een lokaal retouradres op te geven ofwel de verzendkosten voor de retourzending te dekken, zelfs als ze in het buitenland verkopen. Alle wederverkopers moesten deze nieuwe vereisten uiterlijk op 12 maart 2015 implementeren, omdat ze anders hun verkoopvergunning dreigden te verliezen.

momox had een groot aantal retouren van Amazon-verkopen internationaal en het aanbieden van gratis retourzendingen aan het logistieke centrum in Duitsland zou de winstmarge in gevaar brengen. momox had een lokaal retouradres en oplossing voor retourafhandeling nodig om internationaal te kunnen opereren.

Met lokale retouradressen in 17 landen verspreid over 3 continenten was Salesupply de ideale partner voor de cross-border recommerce activiteiten van momox. Momenteel biedt Salesupply klanten van momox lokale retouradressen in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje.

Klanten kunnen hun ongewenste bestellingen gratis opsturen naar een retouradres in hun eigen land. In het lokale logistiek centrum van Salesupply worden de geretourneerde producten geconsolideerd en gebundeld om de verzendkosten te verlagen wanneer ze teruggestuurd worden naar Momox in Duitsland.

Kostenbesparing door wereldwijde lokale retouren
Rutger-2-modified-qvkdtz4otx93pawpdhvcmdpyt36lwplzhmhp2ief94

Rutger Vonk